[SKRIVA] Besök hos Harry Friberg

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 12 Jun 2012 20:36:52 +0200

Jag var idag på ett företagsevent hos en firma belägen i Norra Kungstornet, på
Kungsgatan i Stockholm. Litet dryck och snacks och snack om ekonomi och hur det
går för euron (dåligt!).
  Men det intressanta är att det skall ha varit exakt samma lokaler som Harry
Friberg använde i romanerna av Stieg Trenter! (Må vara att Friberg är en fiktiv
figur.) Norra Kungstornet, våning 14. Alla jag pratade med där hade läst Stieg
Trenter och sade, ja, det var här Friberg huserade. (Varvid de glömde att han
var en fiktiv figur...)
  Jag plöjde igenom alla Stieg Trenter-deckare i 70-talets tonår. De var
fantastiska. Han hjälpte mig litet grand att upptäcka Stockholms själ, även om
den själen var 1-2 decennier gammal vid det laget. Böckerna smalt som smör. De
var välskrivna och spännande och hade en finurlig intrig, och de som utspelades
i Stockholm blixtrade fram med gatunamn, miljöer, krogar, m m.
  På 90-talet läste jag om flera av dem, med mer vuxna ögon, och upptäckte
vilken fin stilist Stieg Trenter var. Det var liksom en spänstig prosa. Stieg
Trenter och några få andra är grunden för Stieg Larsson och inte så få andra
som skapat den nya svenska deckarvågen.
  Så ni må tro att det var spännande att besöka Harry Fribergs kontor i Norra
Kungstornet. Snackade med folk (alla hade läst Trenter-deckarna!) och kollade
på utsikten, över alla hustak i centrala Stockholm. Såvitt jag minns var inte
Harry enbart en Dr Watson-figur. I en del böcker bidrog han med ledtrådar och
slutsatser till den huvudsakligen problemlösaren Vesper Johnson. Alltid artig
mot damerna, och kanske litet brudmagnet. Vilken tjej blir inte svag inför en
världsberömd fotograf? (Verklighetens Harry F var modellerad efter KW Gullers,
berömd fotograf på riktigt.)

--Ahrvid

Ps. Vår vän Ulla Trenter kanske har rättelser eller synpunkter?

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE
i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)