[SKRIVA] Bertil Mårtensson intervjuas i HD

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 2 Jul 2010 03:52:19 +0200

Sf-författaren Bertil Mårtensson (tidigare gift med deckarförfattaren BOdil
Mårtensson, faktiskt) intervjuades av Helsingborgs Dagblad på sin 65-årsdag
(som var 14 juni):

http://hd.se/familj/2010/06/12/mina-yrkesbanor-har-korsbefruktat/

Han skriver fortfarande mycket, men:
"den andra yrkeskarriären, som universitetslektor i filosofi, valde
Rydebäcksförfattaren att runda av redan för fem år sedan på grund av diabetes
och andra krämpor.
De två yrkesbanorna tycker Bertil Mårtensson annars har korsbefruktat varandra
på ett lustfyllt sätt.
— Även fast jag inte tänkt på det har böckerna fått filosofiska anslag. Och som
författare gillar man att berätta. Det har jag haft nytta av som pedagog när
jag varit ute och föreläst.
Lusten att skriva tändes hos Bertil Mårtensson redan i sjuårsåldern. Vid
köksbordet på Spångatan i Malmö satt han efter skolan och plitade ihop sin
första bok, ett hjälteepos om en arabisk häst, som han skänkte sin mor. Snart
upptäckte han science fiction via Ray Bradbury och Robert Heinlein som just då
översattes och blivit kända även i Sverige. ..
Som lektor i teoretisk filosofi undervisade Bertil Mårtensson mellan åren 1973
och 2005. Mest i Lund men även under en sexårsperiod i Umeå. Men författandet
pågick under hela den akademiska karriären.
— Det finns ett filosofiskt innehåll i science fiction. Spekulationer om rum,
tid och framtid men också om vetenskapens inverkan på vår moral. Så ämnena
tangerar varandra.
Just nu håller Bertil Mårtensson på att läsa in sin första roman för att ge ut
den som talbok. Han bor sedan många år i Rydebäck och beskriver sig som
"lyckligt skild" från deckarförfattaren Bodil Mårtensson. Duon samarbetar
fortfarande mycket, bland annat så förlägger Bertil hennes böcker.
På senare år har Bertil börjat skriva igen. Och han har börjat upptäcka datorns
möjligheter även inom ett annat av hans stora intresseområden: att komponera
musik åt det klassiska hållet. ...
Kan han, vetenskapsteoretikern och SF-fantasten framför mig, ha svaret på vad
verkligheten är?
— Tja, jag har väl inte kommit fram till ett bra svar. Som filosof blir man
allt mer skeptisk ju äldre man blir. Men jag tycker fortfarande att det är
spännande idéer att fundera kring..."

Sänd din novell till 11e Fantastiknovelltävlingen senast 1/9, till Ahrvid resp
fantastiknovell@xxxxxxxxxxx - cash prizes!

Klicka här!
http://explore.live.com/windows-live-hotmail-----