[SKRIVA] Bertil Falk: "Därför kallar jag mig inte feminist"

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 9 Mar 2014 20:38:44 +0100

Lagom mitt uppe i rabaldret om nazianfallet mot de vänsterextremistiska och
våldsromantiska demonstranterna igår natt (nu ska alltså hela
hyckleri-Sverige ställa sig upp som en man och försvara de stackars
vänsterextremisterna som inte fick krossa rutor, provocera och skapa
upplopp i fred, med Internationella Kvinnodagen som förevändning), ett
lästips:
"Därför kallar jag mig inte feminist" av Bertil Falk i Tidningen Kulturen
21 feb --
http://tidningenkulturen.se/artiklar/debatt-mainmenu-91/kultur-mainmenu-147/16850

"De åsikter, som jag delar med de medmänniskor som kallar sig feminister,
hade jag långt innan jag ens kände till begreppet 'feminism' och innan
detta i och för sig gamla begrepp plötsligt blev populärt i den svenska
debatten.

Min uppfattning grundade sig på de åsikter som framfördes av Mary
Wollstonecraft i Vindication of the Rights of Woman (1792) samt framförallt
av socialliberalismens fader John Stuart Mill i The Subjection of Women
(1861). John Stuart Mills socialliberala uppfattning i denna fråga brukar
numera kallas liberalfeminism.

Eftersom en stor del av de individer, som betecknar sig som feminister
finns ute på vänsterkanten, så kan jag förstå att de inte vill kalla sig
socialliberaler. Det var ju lite pinsamt att fenomenet redan kunde inordnas
i en för dem ofta helt förhatlig ideologi.

Det kan tyckas egalt vad man sätter för etikett på fenomenet, men tyvärr så
har 'feminism' i likhet med 'marxism' kommit att infiltrera den akademiska
världen och gjort det möjligt för akademiker att - med utgångspunkt från en
politisk agenda i form av ett så kallat 'genusperspektiv' - undvika den
oberoende hållning som är all forsknings utgångspunkt. Denna subjektiva
snedvridning är bedrövlig. Feminism har liksom tidigare den ovetenskapliga
marxismen blivit en trojansk häst i akademiska sammanhang. Redan detta är
en anledning att inte kalla sig feminist."

Så sant, och så bra skrivet. Det är självklart att en modern människa och
modern man skriver under på feminismens grundtankar om jämlikhet och lika
möjligheter i livet oavsett kön. Detta formulerades redan 1405 av den
italienska författarinnan Christine de Pizan i det fascinerande verket
"Kvinnornas stad", diskuterades av teologer och intellektuella under de
kommande seklerna -- i allmänhet på ett föraktfullt och avfärdande sätt,
men hennes idéer lämnade dem ingen ro -- för att sedan bli en del av
liberalismen på 1700-talet.

Men det som är självklart är inte propagandistiskt och demagogiskt
tacksamt, varför feminister numera jagar spöken och strider mot
väderkvarnar. Och plötsligt inbillar man sig likt en femåring att ett ord
som "hen" skapar jämlikhet mellan könen. Jösses.