[SKRIVA] Benjamin Fondane

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 9 Mar 2011 00:23:57 +0100

Bara några ord om den senaste träffen på Rumänska Kulturinstitutet
(www.rkis.se) som handlade om den rumänske poeten, filosofen, avantgardisten m
m Benjamin Fondane (1898-1944). Född på landsbygden av judisk börd, flyttade
till Bukarest och blev inblandade i dåtidens rumänska avantgarde. Ökad
antisemitism (bl a) fick honom att flytta till Frankrike i slutet av 20-talet
där han blev inblandad i dåtidens franska avantgardism (dock t ex med utflykt
till Argentina där han torgförde sina experimentella filmer). Övergick till
franska (inte så svårt för rumäner, som pratar romanskt språK) och fick ut en
hel del diktsamlingar.
  Då kom WWII. Fondane försökte gömma sig undan osv men förråddes (troligen av
portvakten i hans hus) och togs av tyskarna och fördes till
koncentrationsläger. Hösten 1944 gasades han ihjäl i koncentrationslägret
Birkenau. Mer om Fondane på bl a:

http://en.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Fondane

Kvällen om hans verk och gärning blev mycket givande.
  Kulturinstututets chef Dan Shafran höll ett mycket bra sammanfattande
föredrag (och jag gav honom mina tummar upp efteråt) och därtill läste Basia
Frydman dikter. RumKult har alltid litet vin i mellanakten (ett skäl att gå dit
- jag hade trevligt prat med en polsk-svenska t ex) och kvällens akt 2 hade jag
tvekat om. Jag kunde spara tid genom att hoppa över musiken.
  Men jag var kvar och det var Basia Frydman med ett litet kapell (fiol, bas,
piano) som sjöng judiska sånger. Men fan vad hon gjorde det bra! De flesta
sångerna var på jiddisch, återspeglande det judiska folkets lidande i WWII (t
ex från ghettot i "Vilna", dvs Vilnius). Det var verkligen kvällens höjdpunkt.
Man satt som hypnotiserad och hon fick långa applåder av publiken i det
fullsatta kulturinstitutet. (Det rymmer nog inte mer än 80-100 pers - men när
jag började gå där för ett år år sedan var det färre, så fler har upptäckt
RumKult. Det är en dold kulturpärla!) Jag hann förresten personligen ge Basia
mina tummar upp.
  Fondane verkar intressant (och hans öde får tårarna att falla!) och vi fick
ett bra föredrag, men behållningen var Frydmans gripande, rörande sång.
  Håll utkick efter RumKults program - ibland bra, ibland medelbra, men det går
inte att förbigå!

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----