[SKRIVA] Bakgrunden till 31 sf-ord

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 24 Jun 2014 20:23:45 +0200

En artikel om bakgrunden till 31 olika ord som är vanliga inom science fiction:
http://io9.com/31-essential-science-fiction-terms-and-where-they-came-1594794250

Ett par noteringar. Liberalen Jeremy Bentham föreslog, istället för "dystopia",
ordet "cacotopia" (grekiskans "kakos" betyder dåligt). Ävenså liberalen John
Stuart Mill använde 1818 både ordet "dystopia" och "cacotopia" i ett tal inför
brittiska parlamentet.
  Det var HP Lovecraft som 1936 i "The Shadow Out of Time" lanserade
"posthuman"!
  Som många kanske vet var det Ursula Le Guin som lanserade ordet "ansible",
som namn på en kommunikationsapparat som kan sända meddelanden snabbare än
ljuset (också namn på Dave Langfords berömda sf-nyhetsblad). Det är en
förkortning av "answerable" ("besvaringsbart" - med FTL-meddelanden är det
möjligt att svara) men Le Guin tänkte inte på att "ansible" också är anagram
för "lesbian", vilket roade henne när det påpekades.
  Däremot tror jag inte att "generation ship" som begrepp kom först med EC
Tubbs The Space-Born från 1956. Jag erinrar mig en artikel av Bertil Falk där
han påpekar att månggenerationsskepp omskrevs redan i JVM/VÄ på 40-talet (och
man översatte från främst USA, så begreppet måste ha varit i svang där
tidigare).

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /