[SKRIVA] Bajsmannen i FRA

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 12 Aug 2008 10:40:24 +0200 (CEST)

Jag kan inte säga att jag känner Joakim Lindegren närmare, om än jag träffat
honom några gånger (jag känner flera av hans kompisar, t ex hans fru, David,
Martin väldigt väl). Han har i alla fall gjorrt den obetalbara serien om
Krystmarodören, eller bajsmannan, somvi skulle kunna kalla honom, om en mycket
udda superhjälte... (Den som läst serien vet vad jag talar om.)
  Föga anade jag att bajsmannen finns på riktigt!
  Liza Marklund hade i söndags en intreessant krönika i Expressen.
  Kort sagt handlar det om en kvinna som förföljs av en granne, som också är
FRA-anställd. Denne har i nit över förmodat felparkerade bilar, tagit sig för
att trakassera ägarna till de bilar som enligt honom står fel i kvarteret. Det
började litet lätt med att han spottade på bilarna. Sedan började han ha sönder
deras backspeglar och skära sönder däcken. Men bilägarna vägrade fatta vinken.
  Därefter sågs han tidigt om morgonen gå ut med en hink bajs (troligen
egenproducerat) som han började kleta ned bilarna med. Han började t o m klegga
in bajset i bilarnas bensintankar, jämte sand så attt motorn skulle förstöras.
  Den kvinna som tas upp i krönikan fångade allt på videofilm.
  Mannen fälldes i tingsrätten, men friades i hovrätten - då det påstods att
det inte helt säkert kunde fastslås att det var han på bilderna! En DNA-test på
bajset (där det bör finnas spår av förövaren) kunde ha avgjort saken, men någon
sådan togs aldrig.
  Och Bajsmannen sitter nu och fortsätter arbeta på FRA (enligt Marklunds
krönika).
  Sådant här tycker jag säger en hel del om varför FRA-lagen måste bort.
Myndigheter beestår av människor och människor har sina svagheter. Därför måste
myndigheter hållas efter och inte ges för fria tyglar. Hur många andra bajsmän
sitter på FRA? Det är folk som kan tänkas nyttja FRA-lagen till privata
kampanjer. Sätter man igång och kletar ned bilar med bajs har man uppenbarligen
inga inbyggda gränser.

--Ahrvid

Ps. Personligen blir jag sur på folk som försöker uppträda som klassens
ordningsman ute i det civila samhället (även om de inte går lika långt som
bajsmannen). Typ de som ansätter folk om ludd i torktumlaren, eller försöker
anställa förhör när man i helt legitima ärenden besökere någon kompis bakom en
porttelefon, osv. Man skall lämna folk i fred.