[SKRIVA] Re: BOKREAN startar idag

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 22 Feb 2012 14:15:03 +0000

Glömt bokrean helt, öppnar affärerna tolv på natten fortfarande dvs det var ju
nu inatt då?
Den som ev. missat det måste absolut prova Joe Abercrombies "Det lockande
stålet" 1 och 2, första delen i en trilogi som i svensk översättning blev en
hexalogi :)Hårdkokt humoristisk fantasy, inte en enda ädel karaktär i sikte,
trevligt skriven också. Tänkvärd på sina ställen, filosofisk.
Patrik Rothfuss "Vindens namn" är inte heller så dum. Lite långsammare i
upplägget, mer detaljer men också humoristisk osv. fantasy.Två delar som i
svensk översättning blivit fyra har utkommit so far, vad jag vet men det är
visst bara Vindens namn 2 som är på rea.David Gemmells böcker om Riganterna är
OK, riganterna liknar skotska stamkrigare så det är lite av braveheart med
magisk knorr.
Max Frei "Främlingen" alice i underlandet möter nattpatrullen; magiska brott
utreds i ett drömland. Här är katterna större än iden vanliga världen men de
gör inte mycket väsen av sig ändå.
Själv blir jag lite nyfiken på Holly Blacks "den vita katten" även om den efter
vad jag sett hittills fått minst sagt ljumma recensioner.Men det är en katt
med. Eller?/pia