[SKRIVA] BBS:er och datorhistoria...

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, "novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx" <novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 28 Mar 2014 03:25:55 +0100

Orkar ni med litet datorhistoria? Jag tror det kan vara intressant.
  (Dela gärna med er av ER datorhistoria! Kan vara kul. Jag är intresserad iaf.)
  På ett av partyna jag hade 1989 dök en viss Harald upp - jag känner honom
fortfarande och stöter på honom ibland - och gjorde en demonstration av hur det
här modem funkade (= pryl för dataöverföring via telelinjer). Naturligtvis
kände jag till principen osv (jag hade haft en PC i flera år och var inte dum i
huvudet) men nu fick jag det liksom serverat. Strax skaffade jag mig ett eget
modem och börjde köra på det som kallas BBS:er - står för Bulletin Board
Systems. Jag "datakommunikationsdebuterade" alltså 1989.
 Det fanns något som hette Fidonet med vars hjälp man faktiskt kunde nå över
hela världen (fast användarantalet var nog bara en tiotusendel jfr nu). Under
3-4 år körde jag mycket med modem och loggade in på en massa BBS:er. Det var
ungefär som Internet. Man kunde delta i skitprat och ladda ned shareware. (Jag
fick Internet tidigt, första E-mailet skickade jag 6 mars 1990. Men jag körde
Internet och BBS:er parallellt länge.)   Jag minns att jag blev rätt förvånad
när jag på Fidonet stötte på min gamla mattelärare från gymnasiet. Ragnar hette
han.
  Jag satte t o m upp en egen BBS, kallad SF BBS (SF = science fiction,
förstås) som hade den unika featuren att man kunde nå Internet därifrån. Minns
inte detaljer, men jag har för mig att jag hade en deal med en kille som körde
en Unix-burk som funkade som Gatewaý. Det dök upp en idiot som försökte krascha
SF BBS, och jag minns att jag blev stolt över hur jag lyckades hindra detta.
(Jag patchade - skrev om binärkoden! - så att kommandona för kraschförsöken
inte längre funkade. Jag är ingen hacker, men detta är ett av mina bästa "hack"
alla tider!) SF BBS gick i 2-3 år innan dess hårddisk kraschade, och jag hade
ingen backup osv - nja, jag fick lägga ned.
  Jag kom att lära känna många människor i BBS-världen under tidigt 90-tal. Det
var nästan genomgående skittrevligt folk (utom han som försökte krascha SF
BBS...). Några var kända sf fans som t ex Staffan. (Thord, Jörgen, Nils m fl
var datoridioter som jag kände redan från annat håll.) Under ungefär ett par
års tid gick jag nästan varje vecka till "Babbe", krogen Babylon nära KTH som
modemarna hade som stamställe. Det var juste folk. Det var roligt. Det kunde
komma 30-40 pers. Jag stötte på en kille vid namn M (name withheld) som alla
tyckte var dum i huvudet, vilken jag på senare år sett som representant för
Piratpartiet (och talet han höll på Medborgarplatsen, vid det PP-möte jag
besökte, rosade inte marknaden direkt).
  Jag lärde mig det mesta om modem. Det finns något kallat Hayes-kommandon, dvs
programmeringsstandarden för modem som företaget Hayes inrättat. Alla
modem-kommandon inleds med "AT".  Så vet ni det. Jag började 1989 med ett 1200
bps-modem (bits per second, motsvarande ca 120 tkn/sekunden). Jag har för mig
att jag efter ett tag lyckades gå upp till 9600 bps (de snabba modemen var
dyra!), så småningom kunde jag köra 28 000 bps, och det fanns 57 000 bps (men
där någonstans gick gränsen; jag nådde 28 000bps, ca 2800 tkn/s, vilket jag
tyckte var fantastiskt!). Men ni kan ju fundera på hur långsamt 2,8 Kb/sekunden
egentligen är... (Här piratladdas inga videofilmer direkt.)
  BBS-världen var väldigt speciell. Det var en pionjärtid. Det var "före"
´Internet (Internet startades iofs 1969, men var länge en småsak). Har man kört
på BBS:erna, som jag gjort, var man en datorpionjär. Så småingom tog Internet
över allt mer och det här med BBS:er tonade av. Men det var en förbaskat
intressant tid, litet som ett "hemligt sällskap" som man var medlem av...

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /