[SKRIVA] Augustprisnomineringarna

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 23 Oct 2007 19:59:06 +0200

Årets svenska skönlitterära bok:
Har någon sett mig någon annanstans? - Beate Grimsrud (Albert Bonniers Förlag)
Mig äger ingen - Åsa Linderborg (Bokförlaget Atlas)
Norrlands Akvavit - Torgny Lindgren (Norstedts Förlag)
Synopsis - Ulf Karl Olov Nilsson (Symposion)
Världens sista roman - Daniel Sjölin (Norstedts Förlag)
Stundande natten - Carl-Henning Wijkmark (Norstedts Förlag)

Årets svenska fackbok:
Herrarna i skogen - Kerstin Ekman (Albert Bonniers Förlag)
Med livet som insats - Bengt Jangfeldt (Wahlström & Widstrand)
Lärarna - Hans Lagerberg (Ordfront Förlag)
Djävulssonaten - Ola Larsmo (Albert Bonniers Förlag)
Den svenska kakelugnen - Susanna Scherman och Michael Perlmutter (Wahlström & Widstrand)
Fågelliv - Staffan Ulfstrand (Ellerströms)

Årets svenska barn- och ungdomsbok:
Bryta om - Åsa Anderberg Strollo (Alfabeta Bokförlag)
Isdraken - Mikael Engström (Rabén & Sjögren)
Nöff nöff Benny - Barbro Lindgren och Olof Landström (Rabén & Sjögren)
Sonja, Boris och tjuven - Eva Lindström (Alfabeta Bokförlag)
Flickan som var vacker i onödan - Janne Lundström (Natur & Kultur)
Var är min syster? - Sven Nordqvist (Bokförlaget Opal)

Lilla Augustpriset:
Den tråkiga bokens poetik - Ronja Boije, Helsingfors
Vintersaga - Evelina Bramstång, Lund
Kräftfisket - Gunnar Bramstång, Lund
Livet lyckan eller lukten däremellan - Lyra Ekström Lindbäck, Skogås
Lykantropi - Emma Haapanen, Hägersten
Kråkbarn - Lisa Jagemark, Borås
Pedofili – kropp, själ och samhälle - Andrea Malesevic, Linköping
Caroline – och hur jag klarar mig utan dig - Maria Rasmussen, Mölndal
En farmors ungdom - Ludwig Schmitz, Lund

--
ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!