[SKRIVA] Re: Att kandidera till Piratpartiets partistyrelse

  • From: Anna Svensson <anna.h.svensson@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 29 Mar 2011 11:22:31 +0200

Den 29 mars 2011 00:03 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> [...]
> piratpartister har t ex varit och dribblat i miljöfrågor. Skall det vara så
> tycker jag att Piratpartiet bör anta ett program om kraftigt utbyggd
> kärnkraft! Hör här: Piratpartiet har ju åsikter om patent, och i
> kärnkraftverk finns minsann många patenterade lösningar. Kärnkraftverk är
> datorstyra och datorövervakade så där måste Piratpartiet gå in. Datorer
> kräver energi, så det är klart vi måste ha kärnkraftverk. Och sker en olycka
> måste vi skicka in autonoma robotar för att rensa upp - IT all over again.
> Robotar kan förresten kanske bli en viktig väljargrupp för Piratpartiet...

Jag tycker inte att PP ska dribbla i miljöpolitik bara för att det finns en
IT-dimension i det hela. Det finns också vissa tokstollar i PP som tycker
att vi ska driva frågor om medborgarlön mm, med något halvflummigt
resonemang bakom som härleder det till att utnyttja tekniken och att
IT-världen har förändrat synen på arbete. Då tycker jag att man är ute på
tunn is - teknik och IT kan härledas till precis vad som helst, men gör man
det så slutar man med en flummig och splittrad politik utan riktigt fokus.

/Anna