[SKRIVA] Atombomb över Småland

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 20 Jan 2014 08:55:25 +0100

Den 19 januari 2014 23:51 skrev Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> I mars-numret 1944 (utkommet redan i februari) av Astounding SF
> publicerades Cleve Cartmills novell "Deadline" som handlade om atombomben.
> Det ledde till utredning av amerikanskt kontraspionage. (I tidigare
> skriverier om detta har jag - taget ur minnet - sagt att det var FBI. Det
> var ett organ kallat Counter-Intelligence Corps, CIC, den amerikanska
> arméns dåvarande kontraspionage.)

Det är en intressant historia, och jag kommer osökt att tänka på ett scoop
från förrförra veckan (och som jag tänkte skriva om redan då, men det blev
inte av): "Ryssland tänkte bomba Höglandet med kärnvapen"
http://www.hoglandsnytt.se/ryssland-tankte-bomba-hoglandet-med-karnvapen/

Det handlar om anfallsövningen som Rysslands armé gjorde förra året (och
där svenskarna som vanligt gjorde bort sig genom att inte ens ta notis om
den). Det visade sig att bombplanen övade med kärnvapen, och avslöjades i
Expressen,
http://www.expressen.se/nyheter/ovade-med-karnvapen-mot-svenska-mal/

Det kusliga här är att ett av målen tydligen var Hagshults flygbas, som 1)
är strategiskt mycket viktig för armén eftersom det är där som
internationell flygtrafik är tänkt att landa, och 2) ligger utanför
grannorten där jag bor. När jag flyttade tillbaka hit trodde jag att det
var en lugn och isolerad avkrok, men jag skulle praktiskt taget få en
atombomb i huvudet.

Å andra sidan känns det som att skjuta mygg med kanon; ett blixtanfall mot
flygbasen borde kunna sabotera den effektivt utan att man behöver slösa med
atombomber, som skulle göra större "nytta" på andra håll.