[SKRIVA] Artig (äldr) = förträfflig

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 26 Jan 2013 15:41:25 +0100

När jag läste på listan diskuterad sf-text avf Celsis satte jag frågetecken för
den äldre betydelsen av "artig" (som i "artig roman"). Något i stil med
"trevlig" gissade jag. Inte så långt ifrån, men bättre besked får man från
Svenska Akademiens Ordbok som finns på nätet:

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/17/111.html

Där anges massor av betydelser, etymologi, användning osv, men "af god
beskaffenhet, duglig, bra, förträfflig" verkar vara en kärnbetydelse.
  En "förträfflig roman" skulle alltså Celsius kunna tänka sig om rymden.

--Ahrvid

Ps. Apropå inget: man ler och suckar när Säpo tänkt sig utreda ÖB för "brott
mot rikets säkerhet" för att denne sagt att Sveriges försvar är uselt och
klarar sig max en vecka! Som om det vore en statshemlighet... Rena Grönköping.
"Vi har i alla fall ny flinta i våra muskedunder", säger Grönköpings
Fältjägarecorps.

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)