[SKRIVA] Arne SJögrens Nanotech-pris

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 27 Aug 2013 12:10:04 +0200

Arne Sjögrens Nanotech-pris har nu utdelats av Chalmers för första gången:

http://www.chalmers.se/sv/nyheter/Sidor/Arne-Sjogrens-pris-till-Samuel-Lara-Avila.aspx

"Samuel Lara-Avila hedras med Arne Sjögrens pris, som delats ut för första
gången. Priset på 30 000 kronor går till den mest nyskapande avhandlingen inom
nanovetenskap, och infördes till minne av chalmeristen Arne Sjögren (F68).
 Vid sin bortgång 2012 testamenterade han 370 000 kronor till Chalmers, pengar
som nu legat till grund för det nya priset i hans namn.
– Det är en ära att få priset och jag känner mig mycket hedrad. Det är väldigt
stimulerande att veta att andra tycker att ens forskning är den mest innovativa
2012, säger Samuel Lara-Avila.
Chalmers förste mottagare av Arne Sjögrens pris blev först överraskad när han
fick den positiva nyheten:
– Jag kände inte till priset innan och visste inte ens att jag hade nominerats.
Sen blev jag väldigt glad och lycklig över att få forska inom ett så hett ämne
som grafen, säger Samuel Lara-Avila.
Han tog emot utmärkelsen vid en ceremoni i samband med styrkeområde nanos
konferens på Carlstens fästning på Marstrand i juni. Där var Samuel Lara-Avila
också en av de inbjudna talarna.
– Jag hade förmånen att få presentera min avhandling och dela talarstol med
ansedda forskare från hela världen, berättar han.
Han kommer från Mexico där han utbildade sig till mekatronikingenjör. Samuel
tog sin examen 2005 och tillbringade därefter ett år som erasmusstudent i
nanoteknologi vid KU Leuven i Belgien. Han kom till Chalmers 2006 för att gå
masterprogrammets andra år, och knöts till avdelningen för tillämpad kvantfysik
vid institutionen för mikroteknologi och nanovetenskap, där han fortfarande är
verksam.
Nu får han Arne Sjögrens pris för sin doktorsavhandling "Magnetotransport
characterization of epitaxial graphene on SiC".
– Den handlar om att producera och identifiera ett tvådimensionellt material -
grafen - på ytan av ett tredimensionellt material, kiselkarbid, förklarar
Samuel och berättar att hans forskning har kopplingar till Andre Geim och
Konstantin Novoselov som fick Nobelpriset i fysik 2010 för sin upptäckt av
grafen.
– Grafen är bara ett atom-lager tjockt och ofta benämnt som det tunnaste och
starkaste material som finns på jorden.
Samuel Lara-Avila fortsätter som forskarassistent inom forskargruppen på MC2.
Nyligen fick han också en vetenskaplig artikel skriven tillsammans med hans
handledare Sergey Kubatkin, biträdande professor i kvantkomponentfysik på
Chalmers, publicerad i den högrankade tidskriften Nano Letters.
– Förutom grafen tittar vi också i lågdimensionella system efter nya material,
nya tillämpningar och i slutändan nya fysikaliska fenomen, säger Samuel.
I sitt testamente valde chalmeristen Arne Sjögren (F68) att donera 370 000
kronor till nanoforskarna på Chalmers.
– Vi är mycket tacksamma för donationen och över möjligheten att förvalta den
till gagn för forskningsområdet, säger professor Anders Palmqvist, co-director
för styrkeområde Nanovetenskap och nanoteknologi.
Arne Sjögrens pris går till den mest nyskapande nanorelaterade
doktorsavhandlingen från det gångna året. Utmärkelsen delas ut för första
gången 2013.
– Arnes generositet är mycket värdefull i vår strävan att stärka Chalmers
forskning på området, säger Anders Palmqvist."
Se även:

http://chalmeristbloggen.wordpress.com/2013/08/27/arne-sjogrens-pris-till-samuel-lara-avila

--Ahrvid
Ps. Andra halvan av Herr Arnes Prispenningar, ett sf-pris, delas ut av Club
Cosmos, antagligen i vinter eller kommande vår.
www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även
AE i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)