[SKRIVA] Arne Dahl - mästerförfattare!

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx>, <jan@xxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 24 Jul 2012 00:02:38 +0200

Sitter just nu och läser min sjätte Arne Dahl-deckare (En Midsommarnattsdröm).
Jag har läst hans utmärkta deckarromaner litet långsam, för att ha något att
suga på. Jag hade börjat läsa Arne Dahl (pseud för Jan Arnald) långt tidigare
men hörde honom på ett föredrag på Modborgarplatsens bibiliotek för ett par år
sedan. Då ökades mitt intresse än mer.  Det finns ju oerhört många svenska
deckarförfattaree. Jag har inte läst alla. Men av dem jag läst är Arne Dahl
överlägset bäst - med ljusår! Jag älskar hr Dahls (vi skippar "Arnald")
subtila, lättflytande, fantasifulla stilistik. Jag har ett par punkter av
kritik, som jag kommer till senare - men Dahl skriver fantatastiskt bra.  Det
är 2-3 helt geniala formuleringar per sida. (Och det som inte är genialt är
ändå bra!)  Jag älskar Arne Dahls formuleringskonst! Det är en ren njutning att
läsa hans kriminalromaner. (Och han är ju som Jan Arnald etablerad "vanlig"
författare. Jag tycker inte att man skall skilja på deckare och "vanlig"
litteratur, inte minst så bra Arne Dahl skriver.) Man läser och läser och blir
helt tagen. Arne Dahl är en stor stilist.  Inom deckargenren brukade jag tycka
att Stieg Trenter var den stora mästaren. Och han är ju fantastiskt bra.
Lättflytande, ett tidstypiskt språk, en öga för detaljer - men nu undrar jag om
inte Arne Dahl slår mästaren. Jag vet inte hur jag bäst skall beskriva hans
prosa? Den är fantasifull. Den är dynamisk. Den tar oväntade svängar och
vändningar. Man märker att det är en FÖRFATTARE som kan och bryr sig om
stilistik! Att det är "bara" deckare skiter jag i.  Jag förstår att Arne Dahl
nått stora internatiodella framgångar, t ex i Tyskland. Det är honom väl unt,
men jag undrar om inte den tyske översättaren har vissa problem? Dahl skriver
med ett svenskt idiom och anspelar ofta på svenska förhållanden.  Men jag har
ett par punkter av kritik. Jag tycker att Arne Dahls intriger går mot det för
komplicerade och osannolika. Han skriver ju som en Gud, men intrigerna...  Och
tyvärr också dialogen. Dahl har en stark, suverän berättarröst men det leder
till att hans personer alltför ofta talar med "samma röst". Det är
Dahl-personer som pratar hela tiden. De pratar litet tjafsig och fantasifullt
men ungefär på samma sätt. Dialogen kan också ibland bli litet för lång.  Men
Arne Dahls allmänna suveräna stilistik kompenserar för små skönhetsfel. Man kan
svälja de komplicerade intrigerna tack vare den fantastiska
formuleringsförmågan.  Arne Dahl (Jan Arnald) kan skriva. Så in i helvete att
han kan skriva!  Läs honom, och njut! --Ahrvid Engholm
--
ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for all the
latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf,

-----