[SKRIVA] Re: Arbetarlittartikeln

  • From: Torbjörn Wester <torbjorn_wester@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 23 Oct 2009 17:38:04 +0200

From: ahrvid@xxxxxxxxxxx
To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
Subject: [SKRIVA] Re: Arbetarlittartikeln
Date: Fri, 23 Oct 2009 17:29:03 +0200

From: torbjorn_wester@xxxxxxxxxxx
> Denna lista befinner sig inte jättelångt ifrån irritationströskeln hos
> åtminstone

> en del av oss som läser den just nu.
> Kan du inte vara snäll och registrera en ny hotmailadress dit du
> "test"-skickar

> dina inlägg innan du sänder dem till SKRIVA-listan?

  Jag har iofs andra adresser (sällan använda) men testpostningar tror jag
knappast skulle hjälpa. Du tänker alltså på teckenproblemen, förstår jag.

  Testpostningar skulle inte hjälpa då massakrering av svenska tecken tycks
dyka upp av och till, slumpmässigt. En testpostning kanske ser OK ut, men i
nästa ögonblick slår konstiga svenska tecken till! Jag fick konstiga tecken i
mitt långa svar på Bertils postning - men tio minuter senare var tecknen OK i
en postning om en indisk sf-författare! Däremellan hade jag inte rört något i
mina systeminställningar.

  Såvitt jag förstår ligger problemen hos Hotmail. Tecknen i mina kommentarer
om arbetarlitteratur ÄR ju i själva verket korrekta, men det måste till
noteringar i mailets "header" (brevhuvud med en massa info) som talar om hur de
korrekt skall tolkas. Då visas tecknen korrekt. Men "headern" åstadkoms av
Hotmail, inte av mig. Någonstans är det något konstigt i Hotmails system som
slår till litet oberäkneligt!

  Jag hade f ö en massa problem med formateringen (radfallet, hur styckena
delades upp) av min rapport från Imagicon 2. Jag fick posta den flera gånger.
Postningarna SÅG alltid OK ut på min skärm före sändning, men radfallet blev
ändå helmysko.

  Jag vet inte hur länge Hotmail funnits. Ett dussintal år kanske. Jag har haft
det här kontot i stort sett ända sedan starten - och det har ALDRIG varit
sådana problem som nu dykt upp!

  För en tid sedan märkte man att Hotmail gjort något i sitt system. Det blev
utseendeändringar, det kom till nya funktioner etc. Förmodligen gjorde man i
samband med dessa mer kosmetiska ändringar, också en massa ändringar under
skalet. Och det är vad jag (och säkert många andra) drabbas av.

  Tro mig, jag är den förste att bli *skitförbannad* över detta strul. Jag har
lagt ned mycket möda på att försöka reda ut det! Men problemen (både svenska
tecken och radfall) verkar vara ytterst subtila. Jag vet inte riktigt vad
Hotmail hittat på, och det är inte så mycket jag kan göra. Jag kan inte påverka
hur Hotmail skriver i headers att tecken skall tolkas. Det enda som oftast
VERKAR funka är att se till att skriva text i redigeringsläget RTF. I vissa
lägen (angående radfall) kan man växla mellan RTF och "oformaterat" fram och
tillbaka. Jag har också kunnat notera att om jag skall förbereda en text
externt är Word värdelöst. (Jag har laddat hem en annan editor som fanns som
shareware som är bättre för att åstadkomma s k ren text.)

  Notera att DENNA text ser helt OK ut vid redigering. Om den blir bra när den
väl sänds är omöjligt att veta... (Och testsändningar hjälper inte
nödvändigtvis.)

--Ahrvid

Ps. Av tonen i ditt inlägg ("irritationströskel" osv) får jag intrycket att du
kanske ENBART ser inlägg av mig med teckenskräp. Var inte t ex de svenska
tecknen i min Imagicon-rapport eller inlägget om Indien korrekta? (I så fall
har problemen ytterligare en dimension: en del ser dem korrekt, andra inte...
Stor huvudvärk!)

Pps. Hotmail ägs av Microsoft. Vi är inte alls ovana vid att just Microsoft
hittar på dumheter och har skräpig programvara... (Jag tycker inte att MS gjort
något vettigt sedan Windows 95, 98 någon gång!)

Windows Live: Gör det enklare för dina vänner att se  vad du håller på med på
Facebook.

Nej, tack och lov är det inte så illa!!
Det är bara vissa inlägg som ser ut så.
Men det är hemskt frustrerande (för dig och oss) när det händer.
Mvh.Torbjörn
Nya Windows 7 gör allt lite enklare. Hitta en dator som passar dig!
http://windows.microsoft.com/shop