[SKRIVA] Antikvariat Röde Orm...

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 1 Apr 2014 14:47:02 +0200

Jag hade aldrig hört talas om Antikvariat Röde Orm i Göteborg, men efter
ett mailutskick jag gjorde till _bokaffärer_ enligt Eniros listning hörde
föreståndaren Stein av sig och var angelägen om att köpa in Aleph
Bokförlags alla nytryckta titlar -- till 50% rabatt på f-priset. Ty karln
påstod sig ha Sveriges största antikvariat för fantastikböcker. Vilket
kanske till och med är sant.
Jag var snäll och tydlig om att Stein kunde göra _en_ beställning till 50%
rabatt, men framöver skulle 30% rabatt gälla (en rabatt som jag i alla fall
inledningsvis ger till alla fysiska bokaffärer, tills försäljningen kommer
igång och jag överlag kan sänka f-priserna). Resultat: Stein-gossen
gnisslade, men gjorde det smarta draget att beställa in extra många ex av
titlarna samt en stor volym av Alephs mest populära bok.

Och när jag förklarade för Stein-gossen att han kunde få beställa hälften
av den tilltänkta volymen av Alephs mest populära bok, då blev det så
tjurigt att han inte ville beställa några böcker överhuvudtaget.

Så vad innebär en sådan grotesk rabatt på splitter nya böcker, för ett
småförlag? Tja, dels att man säljer böckerna till ett pris som med knapp
marginal täcker tryckkostnaden. Dels att en återförsäljare som Antikvariat
Röde Orm givitvis tjänar bra genom sitt påslag, även om de så lägger sig
ett litet stycke under Bokus- och Adlibris-priserna. Den bokutgivare som
går med på en sådan affär måste vara mycket, mycket dum.