[SKRIVA] Re: Anteckningar om JVM-källmaterial

  • From: gittans@xxxxxxxxxxx
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 13 May 2007 21:02:35 +0200

On Wed, 09 May 2007 17:04:23 +0200, "Ahrvid Engholm"
<ahrvid@xxxxxxxxxxxx> said:
> Sam J Lundwall har hävdat att han funnit en svensk sf-tidskrift från
> 1880-talet, som skulle ha hetat Stella och kommut ut som bilaga till
> Svenska Familj-Journalen Svea, med fyra nummer mellan 1886 och 1888.

Eftersom jag inte läser det där JVM som Sam J. Lundwall utger har jag
inte sett det här om "Stella" tidigare. Det låter konstigt att det
tydligen inte går att hitta i något stort bibliotek.

Däremot känner jag till den tidskrift som kallas Hugin. Men måste det
verkligen vara så viktigt vilken som är den "första science
fiction-tidskriften"? Science fiction och fantasy finns i alla fall, och
sedan många år tillbaka läser man det mest i bokform.

Ps. Håller med om att det är lagom med inlägg på denna lista. Jag orkar
inte hänga med jämt. Den senaste tiden har vackert väder dragit bort mig
från datorn en hel del...
/  Birgitta Svensson  :
/ gittans@xxxxxxxxxxx :

--