[SKRIVA] Anteckningar om JVM-källmaterial

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, "julesvernesverige@xxxxxxxxxxxxxxx" <julesvernesverige@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 09 May 2007 17:04:23 +0200

(Nedan en artikel jag skrev 18 mars 2004, om "Stella" och med spekulationer om varifrån en förställning kan ha kommit om att det skulle ha funnits en sådan tidskrift/bilaga; att minnesbilder kan ha flutit ihop från en illustration vid namn Stella och en *annan* - och mycket senare - bilaga med underrubrik "Mellan fantasi och verklighet". Artikeln skrevs efter att jag läst en småskriftsbibliografi av en Jan Hultgren, och har stått på en eller annan sf-relaterad mailinglista. Återpostningen korspostas på två listor. --AE)

Sam J Lundwall har hävdat att han funnit en svensk sf-tidskrift från
1880-talet, som skulle ha hetat Stella och kommut ut som bilaga till
Svenska Familj-Journalen Svea, med fyra nummer mellan 1886 och 1888.
  Jag har stött på en liten detalj med anknytning.
  Många har försökt spåra "Stella". Det finns inte på Kgl Biblioteket, i
kataloger eller rent fysiskt; ej heller på de stora
universitetsbiblioteken. Den finns över huvud taget inte nämnd
någonstans. Hans Persson har nog kommit svaret närmast när han noterar:
"Om man letar i aprilnumret av Illustrerad Familj-Journal för 1886 så
hittar man dock något intressant. Här finns en tvåsidig annonsbilaga med
ett avsnitt av en följetong av Jules Verne och en kort anonym novell. På
den sista sidan av själva tidskriften finns en illustration vid namn
'Stella'. Tills bevis på motsatsen presenteras hävdar jag att någon
tidskrift vid namn Stella aldrig har existerat."
  Kan Sam J Lundwall ha inspirerats av att denna tidning länge hade en
vinjett som löd "Mellan fantasi och verklighet"?
  Jag har (via Bertil Falk) fått några nummer av novellbibliografiska
småskrifter som i slutet av 90-talet utgavs av en Jan Hultgren i Solna.
Jag hittar honom inte på nätet och vet inget mer om denne Hultgren. Men
hans bibliografiskrifter är imponerande, ca 20 s styck i stort format,
och varje häfte behandlar en eller flera tidningar, och är fullsmockade
med novellistningar. Häftet från september 1997 tar upp Allers.
  Denna tidning startade 1880 som just Illustrerad Familj-Journal (jfr
Perssons notering ovan). Fr o m 1892 bytte den namn till Allers
Familj-Journal; tidningen finns fortfarande kvar som Allers.
  Mellan 1903 och 1913 hade Allers Familj-Journal en bilaga som hette
just Bilaga till Allers Familj-Journal; som vinjett direkt under detta
bilagenamn stod "Mellan fantasi och verklighet" (i rätt stor stil, och
på raden under i mindre stil:) "Illustrerade fantastiska och romantiska
historier". Logo och vinjett återges i nämnda bibliografihäfte av
Hultgren.
  Av biografins numreringar framgår att Bilaga... med vinjetten "Mellan
fantasi och verklighet" utkom till vartannat nummer av Allers
Familj-Journal.
  Sf-tidskrift?
  Nej, ty av allt att döma handlar det om omväxlande detektiv-,
äventyrs- och fantastiska/sf-noveller, med som det verkar exakt en
berättelse i varje bilageedition. Jag har bara titlarna att gå på, och
det finns det som låter som det kan vara sf eller fantastik, men också
det som knappast kan vara något annat än deckare.
  "Lord Bender's motor", "Ett blixtmagasin", "Tornadokällaren", "Ett
utbort av energi", "Mannen som levde baklänges" etc låter som om det kan
vara fantastik. Men "Falskmyntarna", "Ett misstänkt fall",
"Smaragdstölden", "Rymlingen", "Inbrottstjuvarna" etc absolut måste vara
kriminalhistorier. Mycket låter som litet allmänna äventyrsnoveller.
Kärlekshistorier ingick tydligen också.
  En bild av hur föreställningar om ett sf-magasin kallat Stella
uppstått kan möjligen skönjas. Lundwall kan antas ha haft haft tillgång
till ett antal årgångar av Illustrerad/Allers Familj-Journal (någon
Svenska Familj-Journalen Svea har inte med saken att göra). Han minns
vinjetten från 1903 och framåt, "Mellan fantasi och verklighet", och en
illustration från något tidigare som heter "Stella" (kan vara namnet på
en kvinna som visas på bilden), och någonstans flyter de här uppgifterna
ihop till idén om att det funnits en tidning som hette "Stella" och
publicerade noveller "mellan fantasi och verklighet".
  Visst, Lundwall har lämnat litet annorlunda uppgifter om det här - men
han har aldrig  presenterat t ex faksimil ur den påstådda tidskriften,
eller några andra uppgifter som kan styrkas. Det är många som verkligen
försökt styrka saken, men allt som hittats är en bildtext till en
illustration - och nu också en vinjett i samma tidning några år senare.
Det är nog svårt att komma längre.
  Kanske dags att stella in jakten?

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravenet.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx för listkommandon (ex subject: subscribe).