[SKRIVA] Re: Ang tjafs

  • From: Rickard Berghorn <berghorn@xxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 15 Jun 2007 12:39:47 +0200

Alexander:

Jag värderar ett eftertänksamt, nyanserat samtal i en
anda av samarbete mycket högre än en konkurrenspräglad debatt full av kvicka
kommentarer och förenklade, polariserade "sanningar". Det får jag intrycket att
du också gör, men du verkar å andra sidan vara rätt bra på det där med att
skrika högst. Det är inte jag.

You bet. Men det är också för att jag kört huvudet i väggen alltför många gånger. Det är förödande när man vet att man faktiskt har bra, välgenomtänkta och välgrundade (men inte nödvändigtvis korrekta) åsikter.

Jag hade en tendens åt detta med att "skrika högst" (som du skriver) redan innan jag startade Aleph och Minotauren, men trodde att jag skulle kunna ta det lugnt nu när jag satt på redaktörsstolen. Folk borde, begåvade med lite sunt förnuft, vara ödmjuka i ett sammanhang där de dels har så stora förhoppningar och dels riskerar att inte bli utgivna i slutändan.

Icke alls, det blev värre än någonsin. Allt skulle diskuteras i det evinnerliga, inte för att man var intresserade av vad som blev bäst utan för att få sin vilja igenom, varje enskild person försökte ta så mycket tid som möjligt av mig på andra sätt, en mängd misstänksamma och insinuanta frågor om pengar - och fick de pengar gnälldes det ändå över att det var för lite. Och ständigt var det liksom deras _rättighet_ att bli utgivna och jag skulle vara _tacksam_ att de erbjöd mig material, som om jag på något sätt skulle lida brist på material...

Det enda som fungerade, märkte jag efterhand, var att vara oerhört tydlig med gränser, undvika alla onödiga diskussioner, göra mig anträffbar främst genom mail, och när jag gjort ett beslut uttrycka det som att saken helt enkelt _ska_ vara si och så, annars kan jag tyvärr inte utge detta. Först då, när jag slutade försöka tala till folks sunda förnuft och istället spelade på deras reptilhjärna, började det fungera någorlunda smidigt. Att jag också visste vad jag gjorde visade sig ju efterhand.

Så jag har blivit luttrad och jävligt cynisk. Som du märker.

/Rickard