[SKRIVA] Re: Ang tjafs

  • From: Alexander Stamou <alst3355@xxxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 15 Jun 2007 02:26:07 +0200 (CEST)

On 2007-06-14, at 14:09, Rickard Berghorn wrote:

> Försöker man hålla en vettig, saklig, välavvägt
> resonerande stil i sådana sammanhang, blir man så
> gott som alltid överkörd. Tyvärr är den enda
> möjligheten att bli lyssnad till, att själv
> använda en massa attitydknep och retorik. Det är
> egentligen helt uppåt väggarna att det ska behöva
> vara så, men det är nu en gång så människor
> fungerar.

Jag uppfattar det inte så extremt i alla sammanhang, men ja... alltför ofta
fungerar det så. Jag tycker verkligen inte om det. Liksom mobbningen på
skolgården skulle jag önska att sådant beteende var något man kunde lämna bakom
sig när man växte upp. Jag värderar ett eftertänksamt, nyanserat samtal i en
anda av samarbete mycket högre än en konkurrenspräglad debatt full av kvicka
kommentarer och förenklade, polariserade "sanningar". Det får jag intrycket att
du också gör, men du verkar å andra sidan vara rätt bra på det där med att
skrika högst. Det är inte jag.

:A