[SKRIVA] Re: Ang tjafs

  • From: Alexander Stamou <alst3355@xxxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 14 Jun 2007 13:26:56 +0200 (CEST)

On 2007-06-14, at 10:34, Robert Jonsson wrote:

> På föreläsningen gick vi igenom olika skillnader och det som fastnade mest
> hos mig var just sättet män och kvinnor oftast argumenterade på. Männnen var
> ofta betydligt mer antagonistiska i sin argumentationsföring och även mer
> direkta. Ett typiskt manligt drag var också ett behov av att "vinna"
> debatten, medan kvinnorna hellre var ute efter att nå en kompromiss och bra
> lösning. Det var det som föranledde kommentaren.

Jag kan identifiera mig mest med den kvinnliga sidan. Fast jag brukar nog ändå
hamna mer eller mindre motvilligt på den manliga eftersom det är svårt att stå
emot när jag märker att någon annan resonerar på just det där tävlande sättet.
Det provocerar mig. Men jag kan också helt ärligt säga att jag inte tycker det
verkar särskilt ovanligt med kvinnor som gör likadant.

:A