[SKRIVA] Re: Ang. gestaltning och referat i dialog

  • From: Roger Magnusson <s031720@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 15 Oct 2010 10:31:03 +0200

Ok... jag ber om ursäkt igen. Shift-H eller enter verkar också skicka mail
till listan. (jag är van vid att använda shift för att undvika dubbelt
radavstånd i Words)
Detta blir mitt sista försök; om jag av misstag skickar även detta så lägger
jag ner alla försök att använda Gmail. :/

Ur "Min vän Leonard"

Jag säger:
  Vi tänkte dra oss.
  Har du fått nog?
  Det var schyst. Jag är glad att jag kom. Tack för att du tog hit mig.
  Självklart. Vad ska du göra när du kommer hem?
  Skriva en ny dum film.
  Se till att den blir riktigt dum.
  Jag ska göra mitt bästa.
  Och jag kommer och hälsar på när jag kan eller när jag blir klar med min
nya verksamhet.
  En hemlig verksamhet.
Leonard skrattar.
  Du kommer förstå när jag berättar för dig.
  Ta det försiktigt.
  Jag *tar* det försiktigt. Det är därför all sån här skit...
Han tecknar mot huset.
  Läggs ner.
  Jag är glad att jag hann få uppleva det.
Han skrattar.
  Om du stannar lite längre får du se en hel del mer.
Jag skrattar. Han lägger armen om mig.
  Jag följer dig till dörren.
  Tack.
Vi går till dörren. Leonard öppnar vi går ut."

Man riktigt känner hur texten blir lidande av att bli översatt från
engelska, vet inte riktigt om det beror på att det sakna en etablerad "karg"
samtalsstilistik på svenska eller om det bara är dåligt översatt. Men drivet
går inte att ta fel på. Nästan mer som ett manus till en pjäs än en bok.

mvh
Roger