[SKRIVA] Ang formateringar

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 8 Apr 2009 16:04:31 +0200

Det här inlägget har förstås med skrivande att göra då det rör formatering av
text.  Jag ber om ursäkt för att jag tvingades posta om mitt förra inlägg flera
gånger. Varenda gång *såg* det OK ut, vid avsändning, men alla radbrytningar
hade försvunnit när det väl kom fram. En orsak kan vara att jag just nu testar
senaste Opera (finns några finesser där som verkar balla), en test som hittills
utfallit till missnöjdhet: Opera verkar inte hantera radbrytningar vid
klipp-och-klistra korrekt.  Problem med radbrytningar är välkänt, och har
funnits i nästan evighet. Orsakerna är flera:  * En riktig, fast radbrytning i
ett WinDOS-system (= allt Microsoft) sker med tecknen CR, LF (Carriage Return +
Line Feed). Andra system använder bara endera (jag har för mig att enbart LF
används av Unix, iaf vissa Unix-system).  * Till det kommer den egenskap som
kallas wordwrap, som går ut på att försöka tolka - och ofta tolkas det
idiotiskt fel! - hur en textavsändare vill att en text skall se ut. Tanken är
att marginalen skall kunna flyta till höger, oavsett tidigare radbrytningar.  *
Vi har komplikationer som hårda och mjuka avstavningar. En hård avstavning
gäller alltid. En mjuk avstavning gäller bara om den dyker upp nära en
högermarginal.  Allt det här adderas till en förbaskad röra. Men man blir
onekligen lämnad i sticket om texten, som här i Opera, *ser OK ut* men ändå
anländer utan avsedda radbrytningar. En detalj särskilt hjärndöda programmerare
tycks vara usla på att hantera är de normala, standardmässiga indragen för nytt
stycke. På exempelvis Kapitel1 sväljs alla styckemarkeringar!--AhrvidPs. Den
här texten ser INTE OK ut vid avsändning. Det verkar som om Opera lägger till
onödiga blankrader. Men det kan vara något som bara syns vid redigering och
inte när texten kommer fram... (Vi får se.)--ahrvid@xxxxxxxxxxx / Gå med i
SKRIVA - för författande, sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx,
subj: subscribe) YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)
Drag n’ drop—Get easy photo sharing with Windows Live™ Photos.

http://www.microsoft.com/windows/windowslive/products/photos.aspx-----