[SKRIVA] Ang: Re: Sci-Fi Dimensions

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 22 Jul 2008 12:29:59 +0200 (CEST)

Från: ivarsson.g@xxxxxxxxx
>Det finns ett rykte som säger att de som håller på med film valde bort
>begreppet sf eftersom det kunde böandas ihop med filminstitutet med
>samma namn. Huruvida ryktet stämmer låter jag vara osagt.
  Nej, det är nog inte sant. Och du tänker nog på film-BOLAGET Svenskl
Filmindustri. Bolaget SF kan nog blandas ihop med genren sf i text, liksom
förut Finlands nationalitetsbokstäver SF kunde (nu är de bokstäverna FIN),
eller staden San Francisco.
  Förkortningen "sci-fi" koms på i slutet av 50-talet av sf-fanen och sf-
filmkännaren/samlaren Forrest J Ackerman, inspirerat av "hi-fi". Ackerman
redigerade t ex Famous Monsters of Filmland, och det var nog den vägen "sci-fi"
spreds in bland filmkretsar. De som sysslade seriöst med sf (företrädesvis då
litteratur) skydde den typen av verk som exponerades i Famous Monsters och
bland folk som tjatade om "sci-fi". Ganska tidigt uttalade sig viktiga personer
mot att prata om "sci-fi", t ex så disparat folk som Harlan Ellison och Isaac
Asimov (redan under tidigt 70-tal).
  Man kan ju också anföra att "sci-fi" låter slängigt. Ungefär som om man
skulle kalla SAAB för "Sabbe" eller SvD för "Svi-Di" ("fi" i "sci-fi" uttalad
inte korrekt). Ett slängigt uttryck ger intryck av att talaren inte hört på
ordentligt kring vad det egentligen heter.