[SKRIVA] Re: Ang: Novell: Framme på Mars

  • From: gittans@xxxxxxxxxxx
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx, skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 11 Jul 2008 12:59:47 +0200

On Wed, 9 Jul 2008 15:47:52 +0200 (CEST), "ahrvid@xxxxxxxxxxxx"
<ahrvid@xxxxxxxxxxxx> said:
> (Några novellkommentarer.)

Tack för dom!

Jag är medveten om novellens svageter. Den skrevs med en glimt i
ögonvrån...

>   Tur att novellen är kort. I allmänhet vill jag varna för så här enkla
> historier. Poängen blir ganska väntad, och den har använts förr. Men med
> tanke
> på dina egna kommentarer om novellen tror jag inte du hade så höga
> ambitioner.
> (Din draknovell tidigare var *betydligt* bättre!)

Jo, den var bättre.

I övrigt håller jag med det du säger om poängen.

>   Språket och dialogen är väl OK. Inte så mycket närvarokänsla - t ex
>   ingen
> beskrivning av personerna och deras egenskaper eller det marsianska
> landskapet.
>   Hur vore det om du skrev en längre novell om en marslandning, där något
> *annat* (som utgör en riktig handling!) inträffar? Lägg i litet
> närvarokänsla
> också, så kan det bli något.

Får försöka skriva något mer som draknovellen. Kansken en draknovell
till. Den var inte helt illa ihopkommen, tycker jag.
/  Birgitta Svensson  :
/ gittans@xxxxxxxxxxx :

--
http://www.fastmail.fm - A fast, anti-spam email service.