[SKRIVA] Re: Ang: Liftarens guide till galaxen

  • From: "Anders Pemer" <anders@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 20 Sep 2008 14:46:33 +0200

Liftarklubben. Man har en E-postlista på iglk@xxxxxxxxxxxxxxx
> som faktiskt lever ibland; jag är med på den; man sysslar mycket med att
försöka organisera pubmöten, men lyckas inte
> enas om dagarna).

Rättelse. Det finns två, till och med. När IGLK hade gått på lunch och jag
sommaren 1987 var sugen på att gå med i något, eller bilda något om inget
fanns, blev resultatet - för övrigt i stort samarbete med just Ahrvid -
Galaktiska Liftarrörelsen, som var oerhört aktiv med pubmöten var sjätte
torsdag från det första som hölls den 24 september 1987 och långt framåt
1990. Jag har sedan velat försöka dra igång igen i flera omgångar, men
aldrig hittat lika många särskilt intresserade fans, som det däremot fanns
desto fler av 1987-90. Jag kommer om inte annat iväg själv lite då och då,
när andan faller på, och någon gång har jag fått sällskap, även efter
2001... Nyss smått uppdaterad hemsida: www.sidan42.se

Vad som sedan hände var att båda två återuppstod i samband med Douglas Adams
dödsbud. Jag har med djävulsk precision missat varje chans att vara med de
fyra-fem gånger sedan dess som något har spikats av IGLK, och absolut ingen
från IGLK har varit intresserade av GLR:s pubmöten. När det var tal om
gemensam utgång för att se filmen på premiärkvällen lyckades jag missa att
både SF och Sandrews körde den, och hann boka biljetter för mig, syster och
svåger på Heron City, medan IGLK-kontingenten förstås valde någon av de
Sandrews-biografer som körde filmen i innerstan. Och det var nog nästan
senast något blev av från IGLK-håll?

Ända sedan jag först försökte dra igång igen efter 11 maj 2001 har jag valt
i fansammanhang välkända Loch Ness som pub. Enkelt för alla sf-fans som går
på pubmöten ändå ibland, och kanske möjligtvis skulle råka gilla Douglas
Adams specifikt också... Nästa gång är 9 oktober! Två av de första gångerna
våren/sommaren 2001 kom ett par pers från diverse listor, bl a Ahrvid en
gång. Ahrvid var ett stort stöd när jag drog igång GLR från starten och var
för övrigt idégivaren till att kombinera torsdag, 42, pub, öl och jordnötter
till en mötescykel med pubmöten var sjätte torsdag.

IGLK är för övrigt i praktiken bildat som en studentförening på KTH, och
höll från starten sina möten i en sal på KTH, sal E2 om jag minns rätt från
vad jag läst mig till.

/Pemer