[SKRIVA] Re: Ang: Folk till Mars

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 31 Oct 2010 14:07:11 +0100

Angående det här att sända folk på enkel resa till Mars...
  Det är en intressant idé, men jag är skeptisk till tanken på att försörja en
sådan bas med obemannade raketer från jorden. Att hålla på att sända sådana
raketer tror jag tar lika mycket - eller mer - resurser som att från början
utforma en expedition för att låta marsastronauterna återvända.
  Skall man utforma en envägsexpedition verkar följande två förutsättningar
vara rimliga:
  1) Att utforma den för att vara självförsörjande.
  2) Att från början lägga in en ambition att astronauterna bara skall vara på
Mars i 10-20 år, och man säger åt dem: "Under tiden fortsätter vi utveckla
rymdtransportsystemen, och vi tänker försöka se till så att vi om 10-20 år har
något bra i den vägen för att hämta hem er."
  Det sista tror jag är psykologiskt bra. Det kan kännas taskigt att vara fast
på Mars för evigt, men har man ett hopp om att man kan komma hem om ett antal
år blir nog humöret bättre! Det som utlovas i punkt 2 skall dessutom vara
reellt, inte bara något man säger. Det är också
realistiskt, tror jag. Tekniken utvecklas hela tiden, och 10-20 år efter *en*
expedition kan man mycket väl ha utvecklat effektivare marstransportsystem.

Vad gäller "självförsörjande" läste jag någonstans (jag tror ryssarna
experimenterat kring det) att det absoluta minimum landområde som krävs för att
vid odling hålla en människa vid liv är 10 kvm. Det förutsätter effektiv
hydroponisk odling, att odla i drivbänkar i flera nivåer, använda de
effektivaste grödorna, osv. Har man fyra marsastronauter skulle det krävas ett
växthus på 40 kvm (vilket man kan ta med sig i "uppblåsbar" form). Men en massa
saker gäller förstås:
  - Expeditionen bör landsättas nära där man vet att det finns vatten. Kanske
nära en marspol? Syre för andning kan alltid utvinnas ur den koldioxid som
finns i Mars atmosfär. (Och växter äter CO2.)
  - Växthusodling bör ha en massa säkerhetsåtgärder. Dubbla väggar (uppblåsbar
plast), system för att snabbt täta läckor, osv. Kanske uppdelat på flera, så
att om ett slås ut har man reserv (kanske 3 växthus på 20 kvm, totalt 60, och
om ett slås ut helt klarar man sig ändå).
  - Man bör ta med sig spårämnen och gödsel för att komma igång. Spårämnen år
sådant människan kräver mikroskopiska mängder av. Gödsel är framför allt kväve,
fosfor m m. Kanske finns det på Mars redan, kanske inte. Men har man väl kommit
igång med odling kan gödselämnena "cirkulera" (man återanvänder kiss och bajs,
förstås!)
  - Expeditionen bör ha med sig egen energiförsörjning, förslagsvis i form av
ett minikärnkraftverk. Det finns en säkerhetsrisk, men man har inte mycket val
(med moderna, effektiva mikroprocessorer som övervakar kan risken minimeras).
Bränsle till kärnkraftverk förbrukas minimalt, och man kan ta med sig så det
räcker till många decenniers drift. Solenergi är en dålig idé. Mars får bara
hälften av jordens solljus, och solceller på Mars täcks gärna av virvlande
stoft. Amerikanerna har redan använt minikärnkraftverk t ex för sin stora bas i
Antarktis.
  - Utmärkt Internetförbindelse bör förstås finnas! Då känner sig astronauterna
inte isolerade. Marsexpeditionen lämnar efter sig en eller flera reläsatelliter
i omloppsbana. Det skall finnas backup så att kommunikationen aldrig kan
försvinna. Man kan inte göra något åt signalfördröjningen (på 8 till 20
minuter, om jag minns rätt), men i alla fall. Ett sätt att minska
signalfördröjningen är att låta expeditionen ha med sig jättestora
minnesenheter - som idag kan göras enormt små - vilka cachar de populäraste
nätsidorna.
  - Basen måste ligga till större delen under jord. (Eller säger man "under
mars"?) Detta för att minska effekt av kosmisk strålning, som inte avböjs av
Mars' mycket svaga och ojämna magnetfält.
  - Jag skulle föreslå två män och två kvinnor, gifta par i granitstabila
äktenskap. Det får inte bli bråk och interna konflikter. Och vad skall de göra?
De skall a) bygga och underhålla basen för att överleva, b) forska (t ex leta
efter fossiler av mikroorganismliv), c) spela in film, skriva saker och på
olika sätt kommunicera vad de gör till jordens befolkning. Det måste vara
människor som trivs med att vara i allmänt blickfång och det måste vara
vinnande personligheter som folk kan tycka om. De psykologiska kraven är
extremt strikta, vill jag säga! (Det skall dessutom vara skickliga forskare,
tekniker osv. Minst en måste vara utbildad läkare, t ex.)
  Några tankar om en marsexpedition...

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----