[SKRIVA] Re: Ang. Avatar

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 28 Jan 2010 02:36:11 +0100

From: erik_skaldeman@xxxxxxxxxxx
Om jag hade gjort filmen så hade det varit lite mer som i apornas planet, att
hjälten ramlade ner själv i en farkost från rymden. Jag tyckte faktiskt att
soldaternas närvaro förstörde filmen, man visste ju ändå att det skulle sluta
mer eller mindre lyckligt eftersom publiken skulle bli upprörd annars.<<
  Tja, själva storyn har sina brister.
  Men rent visuellt är "Avatar" något alldeles oöverträffat!
  Jag skrev en recension av filmen några dagar efter jul då jag såg den. Finns
i SKRIVA:s listarkiv.
  Intressant det Bertil sade, om att "Avatar" tydligen blivit mäkta populär i
Indien. Man kan spekulera över att det "antikolonialistiska" perspektivet
tilltalar indier. Såg en notis i en tidning om att den också slagit bra i Kina,
men där har filmen nu på regeringens order ersatts av en kinesisk film (en om
Konfucius liv). Där kan man spekulera om att myndigheterna kanske fick kalla
fötter när de insåg att det är en film om folk som står emot en övermakt (kunde
ju skapa problem med lokala minoriteter och så där!).

Hitta kärleken i vinter!
http://dejting.se.msn.com/channel/index.aspx?trackingid=1002952-----