[SKRIVA] Re: Alternativ huvudstad?

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 20 Nov 2014 23:55:28 +0100

Pia:
Om kriterierna för en ny huvudstad (en hypotetisk fråga förstås, ingen funderar
på allvar på att byta huvudstad även om det visst skett i en del länder någon
gång) är att huvudstaden ska ligga centralt i landet blir
SUNDSVALL  självklar kandidat.Ligger mitt i Sverige, påstår de själva
iaf.Kallas även ofta Norrlands Stockholm...<<
  Men medge att jag hade  bra argument för Uppsala!
  Ärkestift, universitetet, Arlanda, Tor, Oden och G:a Uppsala...
  Stockholms roll kommer förstås från att staden blev låset till Mälaren som
sträckte sig långt in i Svealands kärnområde. Och när Finland hörde till riket
blev Stockholm rent av centralt placerad.
  Sundsvall är trevligt. Man byggde  en väldigt fin stenstad  där i centrum
efter  en av stadsbränderna. Och där bor numera superskidfenomenet Charlotte
Kalla! *

--Ahrvid

* Som jag sett live. Jag har varit och tittat på den s k Slottssprinten, runt
Stockholms slott. (Hon vann inte då, men hennes slutsträcka på senaste
OS-stafetten var så enorm att man baxnar. Guld förstås, trots att hon var helt
och totalt och fullständigt avhängd.)
E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /