[SKRIVA] Allt om JVM/VÄ och rättigheterna

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx" <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>, "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 30 Sep 2007 04:29:08 +0200

Först rättelse: det var inte Alvar Appeltofft utan Carl-Olof Elsner som skrev om att 1940-talets JVM/VÄ stal sitt novellmaterial, vilket - menar jag - kan ha bidragit till att tidskriften lades ned hux flux 1947, när amerikanerna upptäckte saken. För att reda ut saken så gott det går, tog jag mig för att skumma igenom samtliga C-O E:s brev i (Bertil Falks) JVM/VÄ-dokumentsamling i bunten jag senast fick. Jag tänkte här redogöra för vad jag fann. (CC: även till Bertil Falk.)

Dog 1940-talets JVM/VÄ
- för att amerikanerna surnade över materialstöld?

Det har länge varit ett mysterium varför 1940-talets till synes framgångsrika, veckovis utgivna svenska pulpmagasin Jules Verne Magasinet/Veckans Äventyr lades ned, några nummer in på år 1947. Det skedde utan förvarning och utan någon angiven förklaring. Det har antytts att JVM/VÄ plötsligt blev olönsam, men den hade bara några år tidigare en upplaga på uppemot 85 000 ex (enligt diverse källor) och den producerades billigt. T ex bestod redaktionen av en enda person, mot slutet en Rolf Ahlgren, vilket innebar låg produktionskostnad. Det var också gyllene år för novelltidskrifter. Man kunde utge nästan vad som helst och tjäna pengar på det. Även om upplagan på kort tid skulle ha, säg, halverats skulle den nog ha mer än burit sig. Det fanns varken TV eller rockmusik som konkurrerade, och serietidningarna hade blott börjat utges (JVM/VÄ var förresten också i det facket, med rätt många seriesidor).

"Carloff"

Carl-Olof Elsner är (eller var - osäker om han lever, men i så fall är han gammal) en fan av pulpmagasin och framför allt Kapten Frank (som publicerades flitigt i 40-talets JVM/VÄ), boende i Göteborg. Han förefaller ha haft en flitig korrespondens med Bertil Falk under de ca två år (från 1969) han utgav sin version av JVM/VÄ. Till mitt förfogande har jag 15-20 brev till Bertil från främst första halvåret 1969 (några odaterade, några tycks vara från sensommaren, något är daterat till december). De är normalt maskinskrivna med enkelt radavstånd, oftast på bägge sidor av pappret. Till helsidorna i A4 kommer några halv-, tredjedels-, kvarts- etc sidor, fysiskt nedklippta till detta format. Den totala brevmängden blir därmed svår att mäta, men säg ca 20 dubbelsidor brev och i enkelt radavstånd motsvarar det 100-150 000 tecken brevtext! Elsner lade ned mycket energi på korrespondensen. Elsner skrev bl a om: hur han jagade rättigheter till Kapten Frank och andra pulphistorier, vad han tycker om de gamla pulphistorierna (han gillar dem förstås, men de svenska översättningarna var dåliga), hur han korresponderat med amerikanska förlag, fans och författare (främst Edmond Hamilton), han klagar på hur inaktiv svensk fandom är (och hur otacksam den är för att den i så låg grad gillar Kapten Frank), han ger Bertil långtgående råd om hur han skall utge och redigera sin tidskrift (vilket material som bör publiceras, marknadsföring, ger t o m layoutråd), han hjälper Bertil få tag på gamla pulpmagasin och berättar priser, osv. Det verkar som om Elsner (han undertecknade oftast "CO", "C-O", "Carlof" eller "Carloff") betraktade sig som en del av JVM/VÄ-redaktionen, men såvitt jag kan se stod han aldrig nämnd som ingående där. Han talar om utgivningen som "vårt" projekt osv.

Svensk nationalutgåva av Kapten Frank

Elsner ansåg sig ha ett projekt för att återuppliva intresset för Kapten Frank, bestående av nyöversättning och återutgivning av samtliga KF-romaner på svenska. Det framstår som helt orealistiskt med tanke på att Elsner inte kunde betala för det, ingen annan hade lust att slanta upp pengarna, och intresset för KF var nog begränsat i Sverige (figuren var i skiftet 60/70-tal helt otidsenlig, minst sagt). Han verkar ha tänkt sig att Bertils JVM skulle vara verktyget för projektet med den svenska nationalutgåvan av KF, vilket skulle ha kräft ungefär 20 års utgivning som enbart bestod av KF! (Varje KF-roman som följetong skulle ha upptagit ungefär en årgång - JVM kom kvartalsvis - och det fanns så där 20 romaner.) Elsners ansträngingar var dock inte helt förgäves. Bertils JVM publicerade i alla fall en KF-långnovell, i pocketbokserien SF-Serien aviserades en KF-roman, som dock aldrig hann komma innan serien lades ned, och Pulp Press - Falk, Palm, Junell - utgav ett KF-album 1980. Av särskilt intresse är att Elsner skriver mycket om USA-copyright-bestämmelser, ett ämne han uppenbarligen studerat. Ämnet är rätt krångligt USA (jag går inte in på hur, men jag svär! - USA-reglerna har också hela tiden ändrats) men såvitt jag kan se har Elsner för det mesta rätt bra pejl, även om han ibland verkar överdrivet försiktig. NB: detta är av vikt att veta då vi skall värdera vad han säger om hur 40-talets JVM/VÄ skulle ha stulit sitt material. Ämnet copyright är något Elsner verkar kunna en del om och engagerat sig i. Det framgår också att Elsner brevledes haft flitig kontakt med sf-kretsar i USA; vi kan knappast anta att han tar sina uppgifter ur tomma luften, m a o.

Breven talar

Jag tänkte citera allt ur Elsners brev som angår frågan om 40-talets JVM/VÄ och huruvida de stal materialet. Jag sätter ett nummer på varje brev, som hoppeligen är något så när kronologiskt riktigt, men det är löpnummer för denna redogörelse och inte löpnummer för hela brevsamlingen. (Korrekta löpnummer för hela brevsamlingen kan bli svåra att sätta pga tidvis datumavsaknad och allmän rörighet.) Jag försöker också typografiskt återge vad han skriver så noga som möjligt, och ni kan då se att han ibland stavar som en kratta, interpunkterar konstigt, t ex utan mellanrum efter skiljetecken, allmänt skriver illa, osv. Alla brev är från 1969.

Brev 1, "Mar 11":
"Reprinting av material ur JVM är lurigt,som mina USA vänner säger JVM inte själva hade copyright utan stal materialet.Men om Bull ger dig tillstånd,så skall du för ordningens skull även ange var originalet var copyright.De uppgifterna kan Kjell eller jag ge dig." /Kjell = Kjell Hjalmarsson, känd svensk pulpfan./

Brev 2, "Lördag Mar 14":
"Tag nu reda exakt på hur det är med rätten,som det antyds att JVM INTE har någon rätt till det mesta i JVM.Skulle de knyckt rätten och de säljer den till dig,råkar du illa ut.Det skiljer mycket på copyright i USA och Europa enligt EH,och de håller på att ändra lagarna i USA för C.,och man bör vara helt säker."/EH = Edmond Hamilton, författare till Kapten Frank-berättelserna./

Brev 3, odaterat men refererar till att det skrevs strax efter brev 2 och sänds tillsammans med detta: "Bulls har INGEN copyright alls på JVM materialet som de stal det ur USA mags,enligt en av USA's störtsta sf fans.Verkar troligt.Därav mitt råd att höra med USA först.Man skriver till innehavaren och frågar alltså."

Troligen också ur brev 3:
"Klart man kan göra som JVM stjäla ur mags då rätten gått ut(?) men jag avråder från det.Klart man kan be Bull om rätten(de egentligen inte har) och skylla på det,men det sover du inte bättre av."

Brev 4, "April 9":
"Jasså minsann, Steinevik har vaknat och är intresserad av samarbete,bra,det kan han få på våra villkor och det vore en fördel för oss.Hälsa honom att vi också har tillgång till det materialet han har,dvs att vi får rätten från USA till alla de mags JVM använde.Det är en känslig sak för dem det där. Men ett samarbete vore bra på många sätt och rätten köps ordentligt och de betalar tryck och sånt,men vi(du och jag är reeaktörer).Fråga hur han tänkt sig samarbetet.Låt mig veta sen snarast." /"Steinevik" var nog snarare (Bjarne) Steinsvik, en av förlagscheferna på Bulls/Nordpress som utgav 40-talets JVM/VÄ. Notera hur Elsner här anser sig vara "reeaktör" på Bertils JVM./

Brev 5, odaterat (men låg rent fysiskt efter ett annat brev i högen daterat "Augusti 12"): "Vilket i sin tur betyder att JVM inte kan trycka några,CF inte ens de som Bull "har rätten på" om jag förstätt det rätt."

  Alla felskrivningar - så långt jag kunnat återge - är Elsners egna.
Vad vi kan notera är att Elsner vid sex tillfällen, i fem brev, under en period från mars till (troligen någon gång efter) augusti, året 1969, upprepar att 40-talets JVM/VÄ stal sitt material. Källan är enligt brev tre "en av USA's störtsta sf fans". Vi vet också att Elsner brydde sig om copyrightfrågor, hade viss insikt i sådana, samt källor i USA...

Stal JVM/VÄ?

Det är möjligen inget *bevis* för att 40-talets JVM/VÄ faktiskt stal sitt material, men man kan inte vifta bort uppgifterna. Förlags- och rättighetsbranschen kan vara skum, och den är dessutom mycket krånglig. Jag vet om hur många historier som helst om krångel med rättigheter, utgivare som stulit rättigheter, osv. Om vi till detta lägger att 40-talets JVM/VÄ upphörde plötsligt, utan förvarning och utan förklaring, förefaller det i alla fall undertecknad ligga mycket nära till hands att tro att rättighetstrassel hade med saken att göra. Elsners källa, "en av USA's störtsta sf fans", tror jag kan ha varit t ex Forry Ackerman (som under denna tid agerade som litterär agent) eller Don Wollheim (under denna tid en av de mest kända sf-bokredaktörerna), som bägge bör ha haft tillräcklig insikt i branschen för att veta. Men det är ren spekulation; man skulle kunna försöka kontrollera om Elsner i något annat sammanhang refererar till Ackerman eller Wollheim. (Det material jag har och annat redaktionellt material från Bertil Falks JVM/VÄ från sent 60-tal, avses att överlämnas till Kungliga Biblioteket i Stockholm, om de nu vill ha det och kan ta hand om det, till forsatt forsknings fromma. Möjligen kan det finnas material i ärendet hos förlaget Egmont som köpte Semic, som såvitt jag förstår Bulls Presstjänst tidigare gick upp i - men det är jag osäker på.)

Alternativ sf-histora

En intressant alternativ-historie-fråga: Om JVM/VÄ inte stulit sitt material eller löst saken på något sätt, och fortsatt, hur hade då svensk science fiction utvecklats? Det hade kanske inte kommit något Häpna! eller så hade det kommit ett stärkt Häpna! som haft en större läsekrets. Vi hade kanske fått sämre sf, då alla bara satt fast i gamla pulphistorier, eller bättre sf då sf-marknaden hade allmänt gynnats. De embryon till sf-klubbar som fanns på 40-talet (Atom-Noak upa och Strate-Organisation - se vad jag på annat håll skrivit om saken) hade kanske gynnats. Eller hela svenska fandomen hade förvandlats till en enda stor Kapten Frank-klubb, ledd av Bengt-Olov Ringberg och Carl-Olof Elsner.
  Vem vet!

--Ahrvid Engholm

--
ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!