[SKRIVA] Re: Alice Babs avliden

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 12 Feb 2014 17:06:42 +0100

Robert:
> Men hon hade sin familj omkring sig
  Hon hade tre barn. Enl tidningsuppgift flög ett av dem från sin bostadsort i
Nordamerika för att vara där, och hon som bor i Norrland var kanske där också.
Två av tre. Inte hela familjen.

> och hon var svårt dement.
  Det finns det olika bud om. Om du letar på Youtube (jag har tidigare också
givit länk) hittar du en inspelning med henne gjord så sent som för tio månader
sedan, där hon uttrycker sig mycket klart och redigt. Det är hon som sålde Babs
lägenhet och skingrade hennes tillhörigheter, utan att berätta för mamman, som
försöker desperat spela ut ett demens-kort för att undgå kritik. Jag har
träffat och pratat med folk som besökte henne på äldreboendet innan hon hux
flux totalisolerades. "Svårt dement" är en enorm överdrift, minst sagt.

> Att hon också dog i den sjukdom
  Det vet vi inte, och det förefaller osannolikt. Om jag får tippa är det mer
sannolikt att hon dog av en ny hjärnblödning. Man dör inte av demens på det
viset att man kan ringa ett barn på andra sidan jorden för att komma till
dödsbädden. Däremot kan en stroke gå till på det viset.

> som vännerna inte verkade förstå
> allvaret av styrker familjens berättelse.
  "Familjen" var EN person, den enda som bodde i Sverige (om än en bit bort).
Samma person som med alla medel ville låsa in mamman så att vi inte skulle få
höra mer om hur Alices tllhörigheter hanterats.

>"Vännerna" ansåg ju att hon var redig och inte behövde någon förvaltare
  Det ansåg hon själv också, inte minst. Babs överklagade beslutet (en mycket
redig redogörelse i överklagandet finns on-line: jag har givit länk).
  Du använder citationstecken som vänskap med medmusikanter m fl, folk hon känt
och jobbat med i 60 år, vore ifrågasättbar. Men det är de sanna vännerna som
kämpat för Babs' värdighet.
  Du har lyssnat för mycket på pladdermakaren och f d fotbollspelaren Thomas
Bodström, som endast återgivit andrahandspåståenden från henne som sålde
lägenheten m m. (Bodström träffade aldrig Babs. Han har iaf aldrig hänvisat
till att ha mött henne.)

> Förmodligen satte sjukdomen igång på allvar ungefär under den tiden när
> det där bråket med vännerna började.
  Det var inget bråk med vännerna, utan med dottern. Och det började när det
stod klart hur hon agerat (sålt lägenheten m m). Då blev det plötsligt väldigt
viktigt att hindra Alice Babs från att sjunga ut.

> Jag anser f.ö att man aldrig ska gå emot ett läkarutlåtande.
  Det är bara det att Babs' ordinarie läkare som kände henne bäst inte fick
göra något utlåtande. Av någon anledning plockades andra in som inte kände till
och följt hovsångerskans hälsa.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the latest
 news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy,
kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
http://zenzat.wordpress.com/bocker C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! /Nu
som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs
även AE i nya E-antologin Sista resan
http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan / YXSKAFTBUD, GE VÅR