[SKRIVA] Re: Alexandrias bibliotek tynade bort

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 9 Oct 2013 20:25:23 +0200

Pia:>>
Upplägget påminner lite om en pocketbokserie (kioskböcker sa man kanskeockså på
60-talet) som utspelade sig i vilda västern "Bill och Ben". Hårdkokta män i
lättsmälta äventyr ganska underhhållande iaf. -Gladiatorn är senaste boken som
översatts till svenska ochCato befinner sig som allra hastigast i Egypten men
hinner ta en tur på det berömda biblioteket. Scarrow ödslarungefär fyra
meningar på det. Det verkar ha varit under bibliotekets mer glansfulla dagar i
> afoch det är en mötesplats för intellektuella, diskussionslystna män.<<
>        Själv är jag inte så begiven på historiska äventyrsromaner. Jag läste
> en enda av Guillous Arn-böcker och det var nog. Särskilt många andra i samma
> genre har jag inte heller stått ut med. I många fall är de närmast att
> betrakta som en sorts dålig fantasy. De har ofta mer fantasi än historisk
> korrekthet. Däremot gillar jag s k alternate history, där man leker med
> alternativa möjligheter i historien (och jag tror författare som skriver
> sådant är mer historiskt kunniga; man måste kunna en del historia för att
> [...]

--Ahrvid

Ps. Rättelse. Imitt ursprungsinlägg fick jag det till att Tre Kronor brann
1679. Fingrarna slant och siffrorna kastades om. 1697 var det förstås.

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /