[SKRIVA] Akademiledamot bryter officiella kontakter med Kina

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 31 May 2011 21:36:53 +0200

SInologen (kinaexperten) och ledamoten av Sv Akademien Göran Malmqvist bryter
officiella kontakter med Kinas kommunistregimen:

http://www.svd.se/kultur/akademiledamot-bryter-med-kina_6208133.svd

"I december ­bojkottade Kina Nobelpriset när Liu Xiaobo fick fredspriset. Nu
bojkottar en ledamot i Svenska Akademien Kina. –Det korrumperade ledarskiktet
har för länge sedan förverkat rätten att styra landet, säger Göran Malmqvist ...
/Han/ har i ett öppet brev brutit kontakterna med Folkrepubliken Kina och dess
ambassad i Stockholm. Det är ett svar på att en kontroversiell kinesisk
författare, Zhang Yiyi, hävdat att han försökt muta Malmqvist med 60000 dollar
för att få litteraturpriset.
Malmqvist säger att det är lögn. Droppen var att Li Xiguang, professor i
journalistik vid det prestigefyllda Tsinghuauniversitetet i Peking, twittrade
att ”Akademien står inför sin största förtroendekris hittills”.
–Jag uppskattade chansen att få bryta alla förbindelser med Folkrepubliken Kina
och dess representation i Sverige, säger Malmqvist i en mejlintervju.
Han säger att fängslandet av den regimkritiske konstnären Ai Weiwei spelade en
stor roll för beslutet.
–Jag har aldrig träffat Ai Weiwei, men hans far poeten Ai Qing var en mycket
god vän som jag träffade varje gång jag på 1980-talet besökte Peking. Han var
lika rakryggad som sin son.
–Jag har ingalunda brutit förbindelserna med ett helt land, utan endast med det
officiella Kina representerat av ett korrumperat ledarskick som redan för länge
sedan förverkat rätten att styra landet, säger Malmqvist."

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----