[SKRIVA] Ahrvid om Flashback (var: Lexbase)

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 2 Feb 2014 15:08:38 +0100

Nu blir det riktigt pinsamt för Ahrvid. Och räkna med att han inte kommer
att medge några problem överhuvudtaget i sin argumentering (det är charmen
med debattören Ahrvid).
Den 2 februari 2014 04:14 skrev Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

>   Inget blir sant för att det upprepas.  Jag har inte avgivit någon
> "uppskattning" av Flashback.

Och inget blir sant bara för att man upprepar en lögnaktig förnekelse.

Denna ljuva Flashback-hyllning skrev Ahrvid så sent som i november 2012 på
denna lista:

"Jag vet inte hur mycket du varit på Flashback. Jag har varit där en
hel del under flera år, dvs som passiv läsare. (Jag har dock även konto
på Flashback, som jag *uteslutande* använt för att i deras fora om
litteratur och kultur ung en gång/år posta en notis om
Fantastiknovelltävlingen.) Om jag vill ha info om en mediakändis som
gjort något korkat kan jag hitta det på Flashback.

Det förekommer en hel del runda slängar där, men min bedömning är att
det är mest jargong - inte hat. Det är tuffsnack av det slag folk drar i
fikarummet på jobbet, i omklädningsrummet efter en match o dyl.

Flashback fick för en tid sedan pris för sin kollektiva undersökande
journalistik. Vet inte om det avsågs ironiskt eller ej, men faktum är
att det finns en del fora där i vilka ett kollektiv använder sina
samlade tankar och förmågor för att gräva sig in i vad som är bakom
tidningsrubriker. Ett nyligt exempel är att det tog en viss tråd i
Flashback bara några timmar att få fram identitet på den unge man som
under 17 timmar rövade bort i flickan i Göteborg nyligen (i samma tråd
framgick att det med all säkerhet var en kille som hade vissa psykiska
problem - inte ointressant i sammanhanget).

En strålande insats var hur Flashback avslöjade att Mille M:s påstådda
bild från en klubb med kungen och en strippa var en förfalskning. I
början började folk diskutera skuggor, oskärpezoner osv i bilden. Men en
riktigt datorbegåvad deltagare tog sig för att a) leta fram och ta
stillbildsdumpar på alla bilder av kungen på Youtube, b) ruta för ruta
köra ett ansiktsigennkänningsprogram mot den falska bilden, och sedan c)
hitta exakt bild från ett gammalt filminslag som kungabilden klistrats
in från. Det handlade om 100 000-tals bildjämförelser som han körde på
sin dator. Avslöjandet av förfalskningenh nådde alla tidningar.

Det finns inte bara dumskallar där, och jag tycker ofta tonen i
Flashback är beklaglig (men inte olaglig) men ibland gör de viss nytta.
En ton som går mot det råa kan förklaras av att deltagare känner det som
att de sitter i en liten intern klubb."
//www.freelists.org/post/skriva/SKRIVA-Nthat