[SKRIVA] Re: Adde Minister Trivs

  • From: Kristoffer Holmén <illern@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 25 Mar 2007 12:07:04 +0200

Ahrvid Engholm skrev:
> [...]
> Freelists.org för listan. Jag kan inte säga att jag begriper allt än och
> för det mesta låter jag saker stå på "default" (lämnar det som det är
> förinställt).
>   Några saker:
>
> 1. Jag hittade stället som skrev listans namn i gemener och har nu bytt
> till VERSALER. Listans namn har alltid skrivits så. Någon gång har jag
> funderat på att låtsas som att S.K.R.I.V.A. skulle vara en uttydbar
> förkortning men jag har inte kommit på någon bra uttydning.
> (Science-fiction-Kreatörers Responsiva Interaktions-Verktyg i Allmänhet?

Instämmer :-)

> 2. Jag stängde av flaggan som gör att den som subscribar dessutom får
> ett meddelande om att klicka på någon länk. Det kan möjligen underlätta
> för listroboten, som enligt rapporter inte alltid funkar så bra. Vi får se.

Får man fortfarande ett bekräftelsebrev? Det tycker jag har en
viktig funktion.

> [...]
> men den verkar inte finnas.
>
> 4. Det finns ett drakoniskt meddelande (som bara jag ser) som rör
> administration av arkivet. Man kan ställa arkivet till att ha ett
> lösenord, men det påpekas eftertryckligt att ställer man in ett lösenord
> KAN INTE DET GÖRAS OGJORT. Man måste ha lösenord för alltid. Det gör att
> jag tvekar och f n låter saken bero. Ett arkivlösenord kan skydda
> arkivet mot sökrobotar; å andra sidan hävdar ledtexter att arkivet redan
> är skyddat på sätt och vis, genom att postares avsändaradresser skyddas.

Egentligen är det väl bara adresserna som behöver skyddas?

> [...]
> Composer (som jag faktiskt gillade rätt bra), men det har jag inte
> längre installerat, då jag slängt Netscape från disken. Så jag skulle
> alltså sitta och handjaga HTML-kod och det är för mycket (eller jaga
> rätt på något annat webverktyg, och lära mig det, och det vet jag inte
> om jag orkar just nu...). Får se hur jag gör med det där. (Jag tror det
> finns blogsiter ** med blogverktyg som är ganska lätthanterliga. Man
> kanske helt enkelt kunde lägga upp en SKRIVA-site som en blog? FAQ,
> novelltävling, etc läggs då bara upp som bloginlägg. Tål att tänka på.)

Det finns en ny mozillabaserad webbsidemakare som heter något på N
sedan finns Seamonkey som också är mozillabaserad som är webbläsare,
e-postläsare, nyhetsgruppsläsare, RSS-läsare och webbsidemakare i
ett och samma program. Ungefär som om man gjort om gamla Netscape.
Jag har inte prövat någon av dem själv eftersom jag själv bruakr
föredra att skriva ren kod eller modifera koden i något färdigt
system som Pivot blogg eller dylikt.

> --Ahrvid
>
> Ps. Kristoffers propå om dubbla postningar tar jag off-list. (Jag tror
> du står på TVÅ adresser.)
>
> * Jag är E-postfan. Jag gillar det interaktiva med E-post. Jag började
> med E-post via Fidonet redan 1989. Har alltid kört E-post. Grejen med
> SKRIVA är just att det är en interaktiv *E-postlista* - andra har
> web-communities med interaktiva websidor (men det har aldrig varit min
> grej). Kom ihåg: the E-mail will always get through...
>
> ** Jag vill stava det "blog" inte "blogg". Liksom.

Fast det är en förkortning av webblogg så det borde väl vara två
''g''? Precis som det engelska weblog bara får ett ''g''. Sedan
tycker väl inte att webb är det bästa ord som hittats på svenska för
Internet. Något med nät kunde vi nog ha kostat på oss. ''Nätlogg'',
hmmm, kanske ska knuffa för tlogg...

/Kristoffer
-----
SKRIVA för sf, fantasy och skräck * Sveriges äldsta skrivarlista
grundad 1997 * skriva-request@xxxxxxxxxxxxx för abonnemangsskommandon