[SKRIVA] Adde Minister Trivia again

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 03 Apr 2007 02:54:33 +0200

Jag var under (går)dagen inne och kollade på blogsite-adminverktygen igen.
Jag har lagt till två saker, som i admin-gränssnittet kallades ungefär "extra tilläggsfinesser". Den ena finessen var en sak för användare och besökare att lägga till egna länkar (vilket verkar dyka upp nu under titeln "Free for all links"). Den andra finessen är en kalender (som verkar visas som "View my calendar").
  Några synpunker:
* "View my calendar" (kan jag kommer namnet senare att ändras till "Kalender" el dyl, liksom "Free for all links" får modifierat namn) är tänkt som en central kalender för grejs av sf/f- eller skrivarintresse. Det är inte tänkt för att någon skall skriva "Missa nu inte tvätttiden på måndag!" (då det bara är denne användares tvättid). Funkar inte kalendern så kommer den att tas bort. * "Free for all links" är tänkt som ett extra område för länkar - *för mig*. Jag fick bara lägga upp 25 ordinarie länkar. Jag har massor med fler! Antagligen får användare, såsom funktionen ser ut, lägga till egna länkar men det är möjligt att jag redigerar i dem i så fall. Men främst tänkte jag här lägga upp fler av de länkar jag har på kö. Skriva.bravewriting.com är inte tänkt som en ordinär blog, med interaktivitet. Det skall främst vara en envägs infosida. Jag stänger av så mycket som möjligt av allt interaktivt som jag ser, ty info-siten skall vara envägs information - det interaktiva *sker på SKRIVA-listan*. (Dte är svårt att se poängen med att försöka kommentera saker på en site, när det finns en E-postlista avsedd för detta. En info-site får inte konkurrera med sin huvuduppdragsgivare, som är listan.) Jag har ännu inte hunnit kolla igenom hur kalender och "free links" funkar. Funkar det inte som tänkt kan det gå bort.

Det fanns en massa annat i form av "tilläggsfinesser" man kunde pilla med. De flesta av dem verkade onödiga eller oanvändbara eller kunde inte läggas in. För tjänst X kunde man t ex få en ruta som sade "Lägg in HTML-koden nedan på din sida så...", men Bravenet har såvitt jag ännu kan se ingen "view" där man kan se sin kompletta sida i HTML och redigera den (eller lägga in något). Jag kanske hittar en sådan "view" senare, men f n verkar den ofinnbar. Ett annat problem är "footer" för listpostningar. Jag gjorde en footer avsedd som tre lika långa rader, men rad två slutar i ett bindestreck - vilket betyder att rad 2 och 3 iaf i min visning (i mitt E-postprogram) visas som en enda *lång* rad. Det är inte avsikten att det skall se så ut (tanken är tre korta rader) men om det går att lösa får jag se. Det kanske ser bättre ut hos dig. (Min Opera verkar vara partisk mot att att ge långa rader, när andra program kanske inte alls visar det så.)

--Ahrvid

Ps. Info-siten verkar ha varit hyggligt populär! Det har varit mellan 30 och 75 besökare/dag. (Kan jag se i en "view" för detta.) Skulle det fortsätta bleve det, typ, 15-20 000 besök/år. Inte illa för en info-site med låga ambitioner. (Listarkivet verkar särskilt poppis.)

--
ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!