[SKRIVA] Absurde Sorescu på RumKultinst

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 18 Jan 2011 21:11:55 +0100

Går ibland på Rumänska Kulturinstitutet på Skeppsbron, som har ett ambitiöst
och hörvärt program med flera grejor varje månad. Så även i kväll, men på vägen
dit svängde jag förbi SFSF-pubmötet på Monks. Tycker normalt det är för
avlägset och udda för mig, men jag var ju ändå ute (och Carolina skulle få
grejor att överhända till Aplakonen, inkl Yngvi 22 & 23 som även lade i några
ex på bordet, temanr om klimtförändringen *riktning snö och kyla*).
  Rumänska Kulturinstitutet har haft program om vampyrer, fantasyförfattare och
i största allmänhet om surrealistiska poeter. Det sista gällde nu. Vi fick höra
Magnus Florin, Björn Granath och Marie Richardson berätta om och deklamera
Marin Sorescu. Se

http://en.wikipedia.org/wiki/Marin_Sorescu

  Det är en otroligt absurd och drastisk poet, mycket av "superstar" hemma i
Rumänien (och relativt välkänd i Sverige, med sex översatta samlingar). Så t ex
blev han *kulturminister* efter kommunismens fall, även om den perioden inte
anses hellyckad med några små miniskandaler.
  Florin berättar om en intervju med Sorescu där denne försöker förklara hur
det blev att anamma den nya friheten efter kommunismens fall. Sorescu säger att
det inte var helt enkelt, för det var ungefär som att vara en dykare som stiger
upp. Man har levt djupt där nere under ständigt tryck (förtryck) och med
begränsad syn, i mörker. Så skall man stiga upp och (för)trycket släpper och
det är en svår anpassning. Man kan bara hoppas att dykaren kommer upp med en
pärla i händerna.
  Bland dikterna som lästes (de flesta av av absurt slag med drastiska
vändningar värdiga Philip K Dick) minns jag t ex den om konstexperten, som
först utdömer värdefulla konstsamlingar som förfalskningar, och sedan kommer på
att själva gatan han går på är falsk, och träden, och staden... "Världen töms
på giltighet" kommenterade Floren.
  Eller vi har dikten "Tobak" där vi får veta att de döda tycker döden är
långtråkig "för de får inte röka". Socialstyrelsen skulle nog kräva
varningstexter och frågan är om man kan drabbas av "passiv diktning?"
  Och vi har dikten "Pilen" där en man blir skjuten av en pil som sticker ut
från bröstet. Men han vet att han alltid kommer att hitta ut ur skogen, för
pilen som sticker ut visar honom vägen. Och "Han vet att det inte är längt
kvar".
  Nej, det här var en grevlig poetisk afton. Som ni vet känner jag Comet-Johan
Bensin jr, så poesi finns litet i blodet. Sorescu är väldigt drastisk och rolig!

--Ahrvid

Ps. Nästa grej på RumKultinst är 17 jan (se www.rkis.se).

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----