[SKRIVA] 90% av Egyptens kvinnor är könsstympade?

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 31 Jul 2013 12:49:03 +0200

Igår gaggade filosofen Tõnis Tõnisson följande på Facebook:

"90% av Egyptens kvinnor är könsstympade. Om detta är
´revolutionärerna’ tysta. En lemlästande kultur förtjänar knappast
beteckningen ’samhälle’. Det är snarare ett tortyrläger, där den
manliga halvan tjänstgör som lägervakter (och vars kvinnliga bödlar
utför dåden). Så länge Egyptens kvinnoförtryck fortsätter att stympa,
vanställa och invalidisera hälften av befolkningen, så länge är alla
egyptiska ’revolutioner’ ointressanta."

Eftersom Tõnisson står med en klumpfot bland Humanisterna var det
förstås genast några kommentatorer som började vånda sig över hemska
muslimer och sharialagar, trots att kvinnlig könsstympning inte är en
specifik muslimsk sedvänja. Jag själv tog som vanligt och googlade
fram reda fakta, eftersom jag struntar i alarmism och lögnaktig
propaganda.

Det visade sig att uppgiften om 90% könsstympade egyptiska kvinnor var
vida spridd över nätet och till och med hade rapporterats av media och
nyhetsbyråer. Som referens anges i allmänhet en studie och rapport
från WHO år 2008: "Prevalence of female genital cutting among egyptian
girls"

Men den som läser studien i sig märker att WHO inte står bakom denna
siffra. Där står istället detta:

"The total number of females interviewed was 38 816. The prevalence of
FGC [Female Genital Cutting] among schoolgirls was 50.3%. The
prevalence of FGC was 46.2% in government urban schools, 9.2% in
private urban schools and 61.7% in rural schools. Educational levels
of mother and father were negatively associated with FGC (P < 0.001).
The mean age of the time of FGC was 10.1 ± 2.3 years.

[...]

Most of the girls and women who have undergone FGC live in 28 African
countries, although some live in Asia and the Middle East. They are
also present in Australia, Canada, Europe and the USA, primarily among
immigrants from these countries. Due to international migration, FGC
has become an issue of increasing concern in host countries. The
prevalence of FGC is quite high in most African countries. In Nigeria,
the prevalence of FGC in 2004 ranged between 23.3% and 45.2%. The
highest rates of more than 90% were found in Djibouti, Eritrea, Mali
and Somalia." http://www.who.int/bulletin/volumes/86/4/07-042093/en/

Siffran 90% gäller inte Egypten utan fyra andra afrikanska länder. Här
måste man nämna att studien inledningsvis refererar några nationella
studier från Egypten som påstås visa att 94,6-97% av gifta egyptiska
kvinnor är könsstympade, men det är uppenbart att WHO inte ställer sig
bakom den siffran. Könsstympning utförs på flickor strax innan
puberteten (http://www.unicef.org/egypt/protection_148.html), och
alltså kan det inte vara någon betydande skillnad mellan de flickor
som WHO haft som underlag och vuxna egyptiska kvinnor. Förmodligen
producerades de alarmistiska studierna från Egypten som ett led i en
politisk kampanj att förbjuda könsstympning; en lag som infördes i
Egypten 2008.

Korttänkta dårar hävdar nu att jag är cynisk och förringar den stora
mängd egyptiska flickor som ändå blir könsstympade; 50% är trots allt
en alarmerande siffra. Visst är jag cynisk i så motto att jag kräver
korrekta siffror och inte lögnaktig propaganda, men jag hävdar också
att det egentligen är de som känner att de måste ljuga och överdriva
som inte litar på att verkligheten i sig är allvarlig nog. I själva
verket skjuter propagandamakarna sig själva i foten när det kommer
till deras trovärdighet.