[SKRIVA] 3D-skrivare, inte framtidens fabrik - än

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 26 Aug 2013 16:20:02 +0200

En kolumn i SvD där debattören Johan Norberg menar att 3D-skrivare kan bli
framtidens industriella revolution:

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/industrins-framtid-i-reinfeldts-huvud_8433592.svd

Jag är dock, sett ur något kortare perspektiv, aningen tveksam. Det beror på
att 3D-skrivare använder specialmaterial som lämpar sig för utskrift av former,
men det är inte material för moderna maskiner.  Ett material är t ex plast, men
inte vilken plast som helst utan en sort som låter sig härdas av UV-strålning.
En UV-brännare sveper lager på lager, den härdade plasten blir kvar, och resten
försvinner. Nyligen blev det stort hallå där någon i USA gjorde en pistol som
kunde skrivas ut på 3D-skrivare. Vad som inte uppmärksammades lika mycket var
att pistolen (av 3D-plast) bara kunde laddas med ett skott och att själva pipan
och slagstiftet INTE kunde skrivas ut, utan måste inskaffas separat.  Det är
mjukare specialmaterial som låter sig hanteras i 3D-skrivare. Jag tror att det
kommer att dröja mycket länge innan man kommer att kunna skriva ut t ex en
förbränningsmotor (bensinmotor) i 3D-skrivare. Kolvar och cylindrar måste vara
av specialstål som 3D-skrivare inte kan producera. Tändsystemet måste innehålla
t ex koppar och särskilda magneter, som det också lär dröja ett bra tag innan
3D-skrivare kan hantera.  Och kan 3D-skrivare någon gång i framtiden fås att
hantera specialmaterial misstänker jag att maskiner som "skrivs ut" får sämre
prestanda och blir undermåliga.  3D-skrivare är f n och under överskådlig tid
något för konstnärer och designers, då de skriver ut "former" men sällan direkt
användbart material eller användbara manicker.  På Tekniska Mässan för ett par
år sedan fick jag själv en plastmodell av en liten skiftnyckel utskriven. Den
är inställbar och ser ut som vanligt (om än i plast). En kul grej, men den
skulle inte hålla för att skruva ut annat än den mest löst sittande muttern.
www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även
AE i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)