[SKRIVA] 2 x artiklar om sf

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 25 Nov 2015 12:19:04 +0100

Linda Skugge tog upp både SF-Bokhandeln och sf/fantasy i en kort artikel i
Expressen 23/11, "Det slutar med Kafka":

http://www.expressen.se/kultur/det-borjar-med-potter-och-slutar-med-kafka/

"...stora fandom-grupperna som följer varandras sociala medier-flöden, strömmar
som jag naturligtvis noggrant tjuvläser - och häpnar över den höga litterära
nivån.
Joel Halldorf har helt rätt när han skriver att de unga läser Harry
Potter-böckerna och "Hunger games", och efter en Alla bolag-koll ser jag att
Science fiction-bokhandeln till skillnad från de andra bokaffärerna blomstrar.
De har en omsättning på över 70 miljoner, har bra vinst och butiker i tre
städer. Till skillnad från de flesta andra bokaffärer genomsyras deras butiker
och hemsida av en enorm kunskap. Det här är inte människor som ser böckerna som
sitt jobb, utan som sitt liv. ... Jag skulle vilja korrigera Joel Halldorfs
"det börjar med Kafka och slutar på Facebook" till att det börjar med Harry
Potter och slutar med Kafka. Science fiction- och fantasyböckerna snarare
räddar läsningen och kulturarvet."

Fysikern Ulf Danielsson påminner om att det idag är precis 100 år efter
Einsteins presentation av sin Allmänna Relativitetsteori och tar därvid också
upp sf, "Einsteins formel förändrade popkulturen":

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/einsteins-formel-forandrade-popkulturen/

"Ingången till ett maskhål kan liknas vid en kristallkula där du ser in i kulan
samtidigt som du ser ut i världen bortom maskhålets andra ände. Jag har alltid
föreställt mig att palantirerna, de allseende stenarna i J R R Tolkiens ”Sagan
om ringen”, är just maskhål, och kanske det är ett maskhål som gömmer sig bakom
kläderna i garderoben i C S Lewis Narniaböcker?
I filmen ”Kontakt”, baserad på astrofysikern Carl Sagans bok, får jordborna
som förmår öppna mynningen till ett maskhål här på jorden som leder vidare ut i
rymden. Genom ett nätverk av maskhål möjliggörs resor kors och tvärs genom
universum på bara ett ögonblick. I bröderna Nolans film ”Interstellar” har
någon annan okänd och hjälpsam civilisation tagit på sig uppgiften att vägleda
oss ut bland stjärnorna och för detta syfte parkerat änden av ett maskhål i
omloppsbana runt Saturnus. ... I science fiction-serien ”Star trek” klarar
rymdskeppet Enterprise med sin warp drive att själv kröka rumtiden och skapa en
bubbla som rör sig snabbare än ljuset. Kapten James T Kirk anger warphastighet
till styrman Sulu och ljusåren passerar förbi i ett nafs. I en källare på
verklighetens Nasa sitter en forskare och drömmer om att åstadkomma samma sak –
ingen tror väl någonsin att han kommer att lyckas men man låter honom hållas.
Maskhål och warp drive kommer nog alltid att förbli science fiction, och min
dröm om att resa tillbaka till Einsteins föreläsning för hundra år sedan förbli
just en dröm. Men vårt verkliga universum med sina svarta hål, relativa tid och
expanderande rymd står ändå inte fantasin efter. "

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) och förbered dig för
FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2016, info www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: http://zenzat.wordpress.com/bocker C Fuglesang:
"stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! /Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även
AE i nya E-antologin Mellan tid och rum
http://www.adlibris.com/se/e-bok/mellan-tid-och-rum---himmel-och-hav-9789187711435
 / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)
-----
SKRIVA - sf, fantasy och skräck * Äldsta svenska skrivarlistan