[SKRIVA] 10 000 saknas i japansk stad

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 12 Mar 2011 15:35:28 +0100

Det är som att nyheterna om jordbävningen och tsunamikatastrofen i Japan bara
blir allt värre. Tidningarna rapporterar t ex att hälften av innevånarna i
hamnstaden Minamisanrikus, 10 000 personer, saknas.
  Och problemen med det där kärnkraftverket fortsätter. Man har utvidgat
evakuseringszonen runt det. Såvitt jag vet har det inte skett någon härdsmälta
men det är uppenbarligen allvarliga problem. Det har skett bränder, explosioner
(det kan vara gas- eller ångexplosioner) och man har tvingats avsiktligt släppa
ut radioaktiv gas för att lätta på trycket.
  En allvarlig kärnkraftsincident är problem nog. Men nu sker det mitt under en
enorm tsunamikatastrof. Japanerna har händerna fulla, minst sagt.
  Enligt forskare hade jordbävningen sådan kraft att hela Japan har flyttats
två meter.
  Och då är ändå japanerna det folk i världen som är bäst förberedda på
jordbävningar och tsunamis. Byggnader och infrastruktur planeras för att tåla
påfrestningar; på TV-bilder syns det att känsliga kuststräckor också invallats.
Befolkningen drillas i skyddsrutiner och fick förvarning om tsunamin (minst en
halvtimmes). Japan är tekniskt avancerat och väl förberett - ändå blir det en
sådan katastrof.
  Det hela är som ur en sf-roman. Exemnpelvis Sakyo Komatsus Japan sjunker
(publicerad på svenska 1973).

Jag har alltid varit anhängare av kärnkraft. Jag hoppas att japanerna kan få
ordning på problemreaktorn och bevisa att det går att klara även svåra
situationer. Men en reflektion är att säkerhetstänkandet kring reaktorn inte
kan ha gått tillräckligt långt. Jag har ännu inga detaljerade uppgifter, men
jag kan tänka mig att problemen för reaktorn utlösts av tsunamin och
vatteninträngning från den. Dränk backupdieslar och det ligger i sannolikhetens
riktning att de får svårt att starta. Varför fick reaktorn och dess
säkerhetssystem inte bättre vattenskydd? Jag misstänker att ett antal
kärnkraftsingenjörer strax får fullt upp med att planera för förstärkt
tsunamiskydd.
  Nu är jag dock övertygad om att de japanska reaktorerna är välkonstruerade
med ett antal skyddssystem i flera lager. Vilket exempelvis även gällde den
amerikanska reaktorn vid Three Mile Island. Man fick en partiell härdsmälta,
men inneslutningarna var så pass goda att minimalt med radioaktivitet läckte
ut. Sovjetiska Tjernobyl var däremot ett skämt, dessutom opererad brottsligt
ansvarslöst. Ett glastak som blåstes bort var tydligen den huvudsakliga
inneslutningen... Och olyckan skapades av operatörerna genom ett vansinnigt
driftsexperiment.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----