[python] Re: Wheel flop

  • From: "Dennis Budding" <dennis-budding@xxxxxxxxx>
  • To: <python@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 19 Feb 2008 19:23:37 +0100

Hoi Arjen

Wheel flop is de onbalans in je fiets.
ik weet niet of je al een python hebt?
het zgn selfcenteringeffect waarover wordt gesproken besteaat bij deze fiets
als je erop gaat zitten dan strekt de fiets zich vanzelf.
je moet enige moeite doen om een bocht te maken maar komt er vanzelf weer uit
dit in tegenstelling tot een gewone fiets waarbij je zonder handen zonder enig
probleem een bocht in kan sturen maar (zonder handen) toch enige moeite moet
doen om er weer uit te komen.

wheel flop houdt in dat de balans niet goed is.
het selfcentering effect van de fiets is dan zo klein dat je door kracht te
zetten op de pedalen je voorwiel de andere kant laat opsturen waardoor rijden
in een rechte lijn vrijwel onmogelijk is, je bent dan continu bezig om de fiets
recht te houden maar komt niet tot ontspannen rijden.
dit ontstaat, meen ik als de hoek van de stuur as tov het wegdek te klein wordt.
zie ook http://www.python-lowracer.de/projects.html onder de foto's
als ik het me goed inbeeld dan heb je bij wheelflop dat je wiel omklapt zonder
dat je als berijder wordt opgetild.
dit optillen veroorzaakt het selfcentering effect.

mocht je verder nog vragen hebben
Henk van Eerden staat ook op de mailinglist en de bouwer van jauculus (iod ) is
ook een nederlander.
wellicht dat zij je anders nog verder kunnen helpen

vragen staat vrij, ook bij mij

groet Dennis Budding
Zaltbommel

als je de mogelijkheid hebt om te lassen,
gewoon gaan bouwen en kijken wat het wordt.
het is een kick om op je zelf gebouwde fiets te rijden