[PWC-MEDIA] Persbericht Universiteit Leiden: Ionica Smeets hoogleraar Science Communication Universiteit Leiden

  • From: "Universiteit Leiden" <communicatie@xxxxxxxxxxxxx>
  • To: "pwc-media@xxxxxxxxxxxxx" <pwc-media@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 06 Jul 2015 17:19:05 +1000

Ionica Smeets hoogleraar Science Communication Universiteit Leiden

Dr. Ir. Ionica Smeets, bekend van het duo 'de Wiskundemeisjes', is per 1 juli
aangesteld als deeltijd hoogleraar Science Communication aan de Universiteit
Leiden. De komende vijf jaar zal zij onderzoek doen naar
wetenschapscommunicatie, studenten doceren over het vak en hen enthousiasmeren
voor een carrière in het vakgebied.

Wat ga je doen in de komende vijf jaar?

'De bestaande kleine groep voor wetenschapscommunicatie uitbouwen tot een
instituut. Met onderzoek waarmee we wetenschappers praktische tips kunnen geven
of een toepassing kunnen ontwikkelen die het algemeen publiek een Aha-moment
geeft omdat ze iets ingewikkelds ineens begrijpen. En daarnaast onderwijs in
alle lagen van de universiteit: van wetenschapsjournalistiek voor eerstejaars
tot communicatietrainingen voor promovendi.'

Waarom heb je voor Leiden gekozen?

'Binnen de universiteit doen er meerdere mensen onderzoek naar
wetenschapscommunicatie, dat maakt het een aantrekkelijke plek. Het is ook een
brede universiteit, met wetenschappelijke en journalistieke opleidingen.
Bovendien krijg ik hier grote vrijheid om mijn hoogleraarschap zelf in te
vullen. En praktisch: ik woon inmiddels acht jaar met heel veel plezier in
Leiden. Het lokale netwerk dat ik hier heb opgebouwd, dat onder meer bestaat
uit contact met musea als Boerhaave en Naturalis, is een groot voordeel.'

De aanstelling is parttime, dus je blijft columns schrijven?

'Ja, ik denk dat het belangrijk is om voeling te houden met de praktijk. Ik ga
ook voor de VPRO een pilot ontwikkelen voor een nieuw televisieprogramma.
Daarmee is mijn wensenlijstje eigenlijk compleet: een parttime hoogleraarschap,
blijven schrijven en televisie maken.'

Wat gaat er op dit moment nog mis bij wetenschapscommunicatie?

'Wetenschappers beseffen zich te weinig dat wetenschapscommunicatie een apart
vak is, met eigen wetten en handigheden. De wil om over hun werk te
communiceren is er wel, maar er is weinig kennis over wat er wel en niet werkt
bij een bepaalde doelgroep. Laatst zag ik toevallig nog een hoogleraar aan
middelbare scholieren een presentatie geven die bestond uit dia's met alleen
maar formules. Oei, denk ik dan, had even aan iemand gevraagd of dat een goed
idee was.'

Over Ionica Smeets

Ionica Smeets (1979) studeerde Wiskunde aan de Technische Universiteit Delft en
promoveerde in 2010 bij de Universiteit Leiden. Ze werd onder een breed publiek
bekend door haar populair-wetenschappelijke columns, blogs, boeken en
televisiewerk. Zo vormde ze samen met Jeanine Daems het duo 'De
Wiskundemeisjes', dat via blogs en in een column in De Volkskrant alledaagse
problemen op een wiskundige manier benaderde. Het blog sleepte diverse prijzen
in de wacht. Tussen 2009 en 2011 deed Smeets als postdoc bij de Universiteit
Leiden, samen met hoogleraar Bas Haring, onderzoek naar de beste manieren om
wetenschap toe te lichten voor een algemeen publiek. Dit werk resulteerde onder
meer in het samen met Haring geschreven boek Vallende Kwartjes – Een slimme
selectie van leesbare wetenschap. Vorig jaar verscheen haar boek Het exacte
verhaal - Wetenschapscommunicatie voor bèta's.

Noot voor de pers, niet voor publicatie

Ionica Smeets is bereikbaar voor interviews, via Inès van Arkel, Adviseur
Wetenschapscommunicatie Universiteit Leiden: 071-5273282 /
[i.van.arkel@xxxxxxxxxxxxxxxx].

Over de Universiteit Leiden

De Universiteit Leiden is een internationaal georiënteerde
onderzoeksuniversiteit. De universiteit biedt hoogwaardig onderzoek en
academisch onderwijs in het alfa- gamma- en bètadomein. De Universiteit Leiden
[http://www.leidenuniv.nl] heeft 4.200 mensen in dienst en leidt 24.500
studenten met 110 nationaliteiten op.

Wilt u onze wekelijkse nieuwsbrief ontvangen? Aanmelden
[http://www.nieuwsbrief.leidenuniv.nl/contact/adres.html]

Afmelden van onze persberichten
http://persberichten.cmail2.com/t/d-u-jrddst-jlkyurili-i/ | Adreswijziging
doorgeven http://persberichten.updatemyprofile.com/d-jrddst-245F5C8A-jlkyurili-d