[PWC-MEDIA] NWO-persbericht: Vier topwetenschappers maken plannen met NWO-Spinozapremie bekend

  • From: "Custers, M. [Margot]" <m.custers@xxxxxx>
  • To: undisclosed-recipients:;
  • Date: Tue, 9 Sep 2014 12:51:00 +0000

[logo
NWO]<http://publicatie.nwo.nl/r/1bmEwdKyyLkuCfCm8JfcNw/NvTsgxvdoU9qkAl9ELQ2Fg/84uZKNf2lsFKVWy8WKqBjQ>
bekijk dit bericht op onze
website<http://publicatie.nwo.nl/r/tuDZJbsLc6gNq4_bKXsVow/NvTsgxvdoU9qkAl9ELQ2Fg/84uZKNf2lsFKVWy8WKqBjQ>

NWO-persbericht

        Vier topwetenschappers maken plannen met NWO-Spinozapremie bekend

Experimenteel natuurkundige Dirk Bouwmeester, archeoloog Corinne Hofman,
milieutechnoloog Mark van Loosdrecht en trekvogelecoloog Theunis Piersma
presenteren vandaag hun plannen met de NWO-Spinozapremie die zij ontvangen: 2,5
miljoen euro per persoon voor wetenschappelijk onderzoek. Zij nemen de premie
in ontvangst in het bijzijn van Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander.

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) kent de
NWO-Spinozapremies jaarlijks toe aan in Nederland werkzame onderzoekers die
naar internationale maatstaven tot de absolute top van hun vakgebied behoren,
die jonge onderzoekers inspireren en waarvan het onderzoek impact heeft in de
maatschappij. Een NWO-Spinozapremie is zowel een persoonlijk eerbetoon als een
grote financiële impuls voor verder onderzoek. Met de Spinozapremies versterkt
NWO toponderzoek in Nederland.

Dirk Bouwmeester

‘De NWO-Spinozapremie zal ik gaan gebruiken om verschillende onderzoeksgebieden
met elkaar in verbinding te brengen. Ik wil samen met mijn onderzoeksgroep
werken aan onder andere quantum-optische experimenten met DNA-structuren met
mogelijke toepassingen in de medische wetenschap, aan plasma-experimenten met
mogelijke toepassingen voor het opslaan van een plasma en aan experimenten die
bestuderen of zwaartekracht een rol speelt in het kwantummeetproces.’

Prof. dr. D. (Dirk) Bouwmeester (1967) is hoogleraar Natuurkunde aan de
Universiteit Leiden en bekleedt daarnaast een hoogleraarspositie aan de
University of California in Santa Barbara.

Corinne Hofman

‘Ik onderzoek de confrontatie tussen de oorspronkelijke Indiaanse bewoners van
het Caribisch gebied en de Europese kolonisatoren. Met een transdisciplinaire
aanpak (alfa, bèta en gamma) onderzoeken we het inheemse perspectief. Met de
Spinozapremie wil ik de continuïteit van het Caribische archeologisch onderzoek
in Leiden bevorderen en verankeren in het Caribisch gebied. Dat wil ik doen met
de oprichting van een center of excellence en met beurzen voor lokaal
toptalent. Ik wil investeren in innovatieve technieken voor het opsporen van
archeologische vindplaatsen in nog niet verkend gebied en ik wil de inheemse
Caribische geschiedenis wereldwijd op de kaart zetten door ook elders in de
wereld de impact van koloniale ontmoetingen te onderzoeken. Zo kan het
onderzoek bijdragen aan het bredere debat over de confrontaties tussen groepen
en diversiteit in een globaliserende wereld. Tenslotte hoop ik mijn onderzoek
voor een groot publiek toegankelijk te maken door het opleiden van een lokaal
kader, publieksgerichte activiteiten en met film en animatie.

Prof. dr. C.L. (Corinne) Hofman (1959) is hoogleraar Archeologie van het
Caribisch gebied aan de Universiteit Leiden.

Mark van Loosdrecht

‘De premie biedt mij gelegenheid om mijn onderzoek naar de microbiële
diversiteit op aarde uit te breiden. Slechts rond de 1 procent van het
microbiële leven is tot op heden gekarakteriseerd. Het onderzoek moet meer
inzicht verschaffen in de microbiële ecologie. Die kennis kan worden gebruikt
om nieuwe processen te ontwikkelen om afval om te zetten in grondstoffen. Deze
processen zullen bijdragen aan de ontwikkeling van een circulaire economie en
verdere verduurzaming van de samenleving.’

Prof. dr. ir. M.C.M. (Mark) van Loosdrecht (1959) is hoogleraar
Milieubiotechnologie en Waterzuivering aan de Technische Universiteit Delft.

Theunis Piersma

‘Anderhalve eeuw geleden knipte Darwin de wereld op in dieren en planten aan de
ene, en de omgevingen van die dieren en planten aan de andere kant. Deze
ontwarring heeft de biologie enorm vooruitgeholpen, maar omdat we het grote
belang van omgevingen uit het oog zijn verloren, is het biologisch onderzoek
eenzijdig geworden. Met de NWO-Spinozapremie geef ik de omgeving weer de
verdiende aandacht. Dat is hard nodig in een tijdsgewricht waarin het verlies
van gezonde leefomgevingen van mensen en andere dieren gevaarlijk groot is
geworden. Ik gebruik de NWO-Spinozapremie om de rol en het belang van
omgevingen tastbaar en zichtbaar te maken, aan de hand van studies aan de
individuele ontwikkeling van trekroutines van grutto’s, lepelaars en kanoeten.’

Prof. dr. T. (Theunis) Piersma (1958) is hoogleraar Trekvogelecologie aan de
Rijksuniversiteit Groningen en als waddenbioloog verbonden aan het Koninklijk
Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ).

20 jaar NWO-Spinozapremie op 3 oktober bij Spinoz@night

Dit jaar reikt NWO de NWO-Spinozapremies voor de twintigste keer uit. Op
vrijdagavond 3 oktober viert NWO het twintigjarig bestaan van de premie met de
Spinoz@Night: een talkshow in café Dudok Den Haag waar het publiek kennismaakt
met de absolute topwetenschappers van Nederland. Aanmelden en meer informatie
op
www.nwo.nl/spinozanight<http://publicatie.nwo.nl/r/2GMbdxft6BX84Bz4REJkbw/NvTsgxvdoU9qkAl9ELQ2Fg/84uZKNf2lsFKVWy8WKqBjQ>.

Over NWO

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek is een van de
belangrijkste wetenschapsfinanciers in Nederland en zorgt voor kwaliteit en
vernieuwing in de wetenschap. NWO investeert jaarlijks ruim 650 miljoen in
nieuwsgierigheidsgedreven onderzoek en onderzoek rond maatschappelijke
uitdagingen. Op basis van adviezen van deskundige wetenschappers en relevante
experts uit binnen- en buitenland selecteert en financiert NWO
onderzoeksvoorstellen. NWO stimuleert nationale en internationale samenwerking,
investeert in grote onderzoeksfaciliteiten, bevordert kennisbenutting en
beheert onderzoeksinstituten. NWO financiert meer dan 5.600 onderzoeksprojecten
aan universiteiten en kennisinstellingen.

Foto's laureaten:
www.nwo.nl/spinozapremie<http://publicatie.nwo.nl/r/m9tg9HqHU3Yp6ijxmmYouQ/NvTsgxvdoU9qkAl9ELQ2Fg/84uZKNf2lsFKVWy8WKqBjQ>

Aanmelden<http://publicatie.nwo.nl/r/jLZaL4euWD5tT9LKU_al1Q/NvTsgxvdoU9qkAl9ELQ2Fg/84uZKNf2lsFKVWy8WKqBjQ>
    > Profiel
aanpassen<http://publicatie.nwo.nl/r/Zj1MtjxAo3+k_FB58Fb3Ag/NvTsgxvdoU9qkAl9ELQ2Fg/84uZKNf2lsFKVWy8WKqBjQ>

Afmelden<http://publicatie.nwo.nl/r/BAFS+82bIKoyQWMw1+pZwQ/NvTsgxvdoU9qkAl9ELQ2Fg/84uZKNf2lsFKVWy8WKqBjQ>

NWO-persbericht

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek financiert
onderzoekers, geeft sturing aan de Nederlandse wetenschap via programma's en
beheert (inter)nationale kennisinfrastructuur.

Contact

Meer informatie:

NWO, afdeling Voorlichting en Communicatie
voorlichting@xxxxxx<mailto:voorlichting@xxxxxx>
t.: +31 (0)70 344 0729

Naar onze
website<http://publicatie.nwo.nl/r/WARbcuzrdQvEurBpX_RnPQ/NvTsgxvdoU9qkAl9ELQ2Fg/84uZKNf2lsFKVWy8WKqBjQ>