[PWC-MEDIA] Een bronzen beeldje van Spinoza

  • From: "NWO Voorlichting en Communicatie" <NWO_nieuws@xxxxxx>
  • To: pwc-media@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 10 Sep 2015 12:00:57 +0200

Een bronzen beeldje van Spinoza
NWO en OCW reiken op 14 september de NWO-Spinozapremies uit
Op maandag 14 september reiken NWO-voorzitter Jos Engelen en staatssecretaris
Sander Dekker van OCW in de Nieuwe Kerk in Den Haag de NWO-Spinozapremies uit
aan vier in Nederland werkzame topwetenschappers. De NWO-Spinozapremie is de
hoogste onderscheiding in de Nederlandse wetenschap. De premie is een bedrag
van 2,5 miljoen euro, naar eigen inzicht te besteden aan wetenschap. De premie
wordt gesymboliseerd door een bronzen beeldje van de Nederlandse filosoof
Baruch Spinoza (1632-1677).
NWO maakte de namen van de NWO-Spinozalaureaten van 2015 in juni al bekend. De
laureaten van 2015 zijn organisch chemicus René Janssen, religiewetenschapper
Birgit Meyer, statisticus Aad van der Vaart en humaan geneticus Cisca Wijmenga.
Naar internationale maatstaven behoren zij tot de absolute top van de
wetenschap. Tijdens de uitreiking vertellen de laureaten meer over hun
onderzoek en welke plannen zij hebben met de Spinozapremie.

René Jansen, hoogleraar Moleculaire materialen en nanosystemen aan de
Technische Universiteit Eindhoven, richt zich op het halen van energie uit de
zon. ‘Ik wil vooral dieper ingaan op het opslaan van energie. We kunnen best
goed energie opwekken met zonnecellen, maar de opslag van die energie is nog
lastig. Ten tweede wil ik perovskiet zonnecellen nader gaan onderzoeken, een
veel belovende nieuwe soort zonnecel op basis van loodjodideverbindingen.
Daarbij zijn al rendementen gemeld van twintig procent.’
Birgit Meyer, hoogleraar Religiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht, wil
haar onderzoek naar uitingsvormen van religie gaan opbouwen in vier keer twee
jaar. ‘Ik wil twee jaar kijken naar objecten, beelden en gebouwen, twee jaar
naar voedsel en de houding jegens eten, twee jaar naar het lichaam en twee jaar
naar teksten. 'Ik wil dat gaan doen met vier à vijf promovendi en vier à vijf
postdocs.’
Aad van der Vaart, hoogleraar Stochastiek aan de Universiteit Leiden, wil de
Spinozapremie onder andere gebruiken om de statistiek in Nederland als
wetenschappelijke discipline verder op te bouwen. ‘Ik wil het geld het liefst
besteden aan langdurige aanstellingen voor onderzoekers. Mijn toekomstplannen
met de premie wat betreft onderzoek liggen in het verlengde van wat ik al deed:
onderzoek naar hoog-dimensionale modellen voor statistische analyse.'
Cisca Wijmenga, hoogleraar Humane genetica aan de Rijksuniversiteit Groningen
en aan het Universitair Medisch Centrum Groningen gaat op zoek naar de
'verborgen geheimen' van ons DNA. ‘Het wordt steeds duidelijker dat in ieders
DNA een aantal genen lijkt te ontbreken. Ik ben geïnteresseerd in gevallen
waarbij het uitschakelen van een gen leidt tot méér gezondheid. Daarnaast ga ik
een deel van het geld gebruiken om mijn onderzoek naar coeliakie voort te
zetten. Ik ga me richten op regelsystemen in de cellen die een rol spelen bij
deze darmziekte, zoals afweercellen en darmcellen.’
Foto’s van de uitreiking zijn maandag 14 september rond 17:00 uur beschikbaar
op de website van NWO.
Uitreiking NWO-Spinozapremies
Maandag 14 september, Nieuwe Kerk, Spui 175, Den Haag.
Start programma 14:30 uur (inloop vanaf 13:30 uur)

---------------------
Journalisten die de uitreiking willen bijwonen worden verzocht zich aan te
melden:
NWO, afdeling Voorlichting en Communicatie
Maarten Muns (persvoorlichter), tel.: +31 6 10 01 51 02
m.muns@xxxxxx

---------------------
Over NWO
De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek is een van de
belangrijkste wetenschapsfinanciers in Nederland en zorgt voor kwaliteit en
vernieuwing in de wetenschap. NWO investeert jaarlijks ruim 650 miljoen in
nieuwsgierigheidsgedreven onderzoek en onderzoek rond maatschappelijke
uitdagingen. Op basis van adviezen van deskundige wetenschappers en relevante
experts uit binnen- en buitenland selecteert en financiert NWO
onderzoeksvoorstellen. NWO stimuleert nationale en internationale samenwerking,
investeert in grote onderzoeksfaciliteiten, bevordert kennisbenutting en
beheert onderzoeksinstituten. NWO financiert meer dan 5.600 onderzoeksprojecten
aan universiteiten en kennisinstellingen.
© 2015 Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek

Wilt u geen e-mail meer van ons ontvangen, klik hier om uit te schrijven.