[SJABBAT SJALOM] Kie Tawo

  • From: Avraham Roos <avrahamroos@xxxxxxxxx>
  • To: parasjathasjawoea@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 4 Sep 2009 18:28:03 +0300

Parasjat Ki Tawo

5/9/09  16 Eloel 5769

Vandaag had ik een choppe van een familielid vandaar dat ik pas laat aan de sjabbat voorbereidingen kon beginnen en weinig tijd heb voor deze e-mail.

Tijdens de choppe nam ik het echtpaar enkele ogenblikken apart om hen wat
wijze raad te geven betreffende het huwelijksleven, me baserend op de volgorde
van de parsjiot in het boek Dewariem. Ik wil deze ook met u delen.

Dewariem = woorden/ toespraken. Hiermee probeert de Sjadchan de beide families
over te halen dat hun kinderen geschikt zijn voor elkaar.  Maar de
families zijn soms moeilijk over te halen dus:

Waetchanan = Ik smeekte. Dan moet de sjadchan er alles aan doen om de families
over te halen tot ze ermee akkoord gaan

Ekev = zullen gehoor geven/ op de achtergrond volgen. De families geven gehoor
en de sjadchan volgt op de achtergrond tot:

Re'ee = zien. De twee jongelui elkaar treffen. Als het klikt en de het goed met
elkaar kunnen vinden gaan ze steeds vaker met elkaar uit tot ze beslissen te
trouwen. Dan ontmoeten de ouders elkaar en worden de financiële overeenkomsten
besproken.

Sjoftiem = rechters. Een wat officiële bijeenkomst en soms gespannen omdat elke
kant ervoor moet zorgen dat hun kind krijgt wat rechtmatig toekomt. Maar
uiteindelijk komt alles in kannen en kruiken en gaan ze trouwen.

Ki Tetsee = wanneer je uittrekt. Het echtpaar verlaat hun ouderlijk huis

Ki Tawo = als je komt. En komt naar hun eigen huis. Nu moeten ze leren
samenleven en dat is niet altijd gemakkelijk. Hoe reageren ze als ze ruzie
hebben? Er zijn twee mogelijke reacties:

Nitsawiem = standvastig. Als ieder zich vasthoudt aan zijn eigen meningen en
niet buigzaam is dan

Wajelech = je zult gaan. Dan Chas Wachaliela gaat het paar uiteen en houdt het
geen stand. Maar als

Ha'azienoe = luistert. Als ze naar elkaar luisteren en proberen rekening met
elkaar te houden DAN:

Wezot Habracha = en dit is de zegen. Dan zal er zegen over hen en hun huis
komen. Dit is uiteraard wat ik hen en iedereen toewens en aanraad.

Sjabbat Sjalom,

Avraham Roos

--
"When one teaches, two learn"
Robert Heinlein (American science-fiction writer,1907-1988)