[openyourmind] «Εμείς θα ζήσουμε πιο δύσκολα από τους γονείς μας»

  • From: Κούβαρης Κωστας <kostaskouv@xxxxxxxxx>
  • To: openyourmind <openyourmind@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 13 Mar 2011 00:53:08 +0200

«Εμείς θα ζήσουμε πιο δύσκολα από τους γονείς μας»
Η γενιά των εικοσάρηδων, αντιμέτωπη με την άγρια αγορά εργασίας, κρίνει τη γενιά των γονιών της
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Αγγελική Καραγεώργου
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Τρίτη 9 Μαρτίου 2010

Ο Κ. Αθανασίου σπούδασε στην ΑΣΟΕΕ και έκανε μεταπτυχιακά στο Λονδίνο. Μετά την αποφοίτησή του, έψαχνε τέσσερις μήνες για δουλειά

«Δεν θέλω να αποδεχτώ για τη γενιά μου τον χαρακτηρισμό της “χαμένης γενιάς”, γιατί θέλω να ελπίζω ότι πάντα θα υπάρχουν λύσεις. Ναι, οι μισθοί είναι χαμηλοί και οι συνθήκες δυσμενείς. Όμως δεν το αφήνω να με φοβίζει γιατί, αν το πιστέψω, θα...
μεταναστεύσω».

«Εμείς πετύχαμε χωρίς να έχουμε τόσα εφόδια όσα οι σημερινοί νέοι», λέει η Σοφία Κεχαγιαδάκη, μητέρα του 27χρονου Νικηφόρου O Κωνσταντίνος Αθανασίου είναι 25 ετών, απόφοιτος της ΑΣΟΕΕ και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στα οικονομικά από γνωστό πανεπιστήμιο του Λονδίνου. Η περίοδος που έψαχνε για δουλειά συνέπεσε με την οικονομική κρίση. «Προσφερόμενες θέσεις εργασίας δεν υπήρχαν. Ύστερα από τέσσερις μήνες διαρκούς αναζήτησης, κατάφερα
να βρω δουλειά σε εκτιμητική και συμβουλευτική εταιρεία».

Αναφερόμενος στα πλεονεκτήματα της γενιάς των γονιών του έναντι της δικής του, παρατηρεί: «Εκείνοι έμπαιναν στην αγορά εργασίας σε περίοδο μακράς ανάπτυξης. Δεν το ήξεραν φυσικά, αλλά εκείνη η αναπτυσσόμενη αγορά προσέφερε πολύ περισσότερες δυνατότητες και προοπτικές για επαγγελματική αναρρίχηση. Αντίθετα- επισημαίνει- η δική μου γενιά μπαίνει σε μια αγορά που τείνει να κορεστεί και έχει ως αποτέλεσμα οι περισσότεροι νέοι να καταφεύγουν σε άλλες λύσεις, να
χρησιμοποιεί ο καθένας το δικό του, εναλλακτικό σχέδιο b».

Στο εξωτερικό
Το ενδεχόμενο της φυγής στο εξωτερικό είναι το μόνο θετικό που εντοπίζει ο Κωνσταντίνος στη δική του γενιά. «Όπως κάποτε έφευγαν από μια επαρχιακή πόλη για να πάνε στην Αθήνα, εμείς σήμερα έχουμε τη δυνατότητα να φύγουμε από την ευρωπαϊκή επαρχία με προορισμό ευρωπαϊκές μητροπόλεις», διαπιστώνει. Ωστόσο, υποστηρίζει ότι αποκλειστικά υπεύθυνη για τη σημερινή πραγματικότητα που βιώνουν οι νέοι είναι η ίδια η γενιά των γονιών τους. «Έπειτα από τόση ανάπτυξη, σίγουρα θα ερχόταν στασιμότητα αλλά σε ό,τι αφορά το μέγεθός της φταίνε οι μεγάλοι. Δεν διαχειρίστηκαν σωστά και δεν εκμεταλλεύτηκαν τις καλές συνθήκες που συνάντησαν, με αποτέλεσμα να μην αναπτυχθούμε όσο μπορούσαμε και να μη φτάσουμε στο σημείο που έπρεπε». Σύμφωνα με τον συγγραφέα του βιβλίου «Τhe Ρinch» David Willet, οι baby boomers, δηλαδή όσοι γεννήθηκαν από το 1945 έως το 1965 «έχουν υποκλέψει το μέλλον των παιδιών τους» εξαιτίας της πολιτισμικής, δημογραφικής και πολιτικής τους κυριαρχίας. Η συγκεκριμένη γενιά, πιστεύει ο συγγραφέας, παρ΄ όλο που τα έβγαλε πέρα καλά, υιοθέτησε μια ηγεμονική θέση και απέτυχε
να προνοήσει για τις ανάγκες του μέλλοντος.

«Η νέα γενιά έχει μια δυσκολία πρόσβασης στην αγορά εργασίας κι αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η ελληνική οικονομία δεν δημιουργεί θέσεις εργασίας για να απορροφήσει τους νέους που προέρχονται από όλες τις βαθμίδες του εκπαιδευτικού συστήματος. Αυτή η δυσκολία πρόσβασης στην εργασία οδηγεί τους νέους στις άτυπες ή ευέλικτες μορφές εργασίας, όπως είναι η ημιαπασχόληση, ετεροαπασχόληση και η ασφάλιση με τα μπλοκάκια» εξηγεί στα «ΝΕΑ» ο Σάββας Ρομπόλης, καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου. Προσθέτει δε ότι η νέα γενιά αντιμετωπίζει συρρίκνωση των εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων σε σχέση με την
προηγούμενη.

Το πλεονέκτημα της προηγούμενης γενιάς είναι, σύμφωνα με τον καθηγητή, η άμεση πρόσβαση στην αγορά εργασίας που εξασφάλιζε επαγγελματική και κοινωνική ανέλιξη. «Κάτι τέτοιο σήμερα δεν υπάρχει. Εάν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, εκτιμώ ότι η νέα γενιά θα έχει ένα βιοτικό επίπεδο τουλάχιστον 20% χειρότερο
από τη γενιά των γονιών της».

Ο Κ. Αθανασίου σπούδασε στην ΑΣΟΕΕ και έκανε μεταπτυχιακά στο Λονδίνο. Μετά την αποφοίτησή του, έψαχνε τέσσερις μήνες για δουλειά Ο Κ. Αθανασίου σπούδασε στην ΑΣΟΕΕ και έκανε μεταπτυχιακά στο Λονδίνο. Μετά την αποφοίτησή του, έψαχνε τέσσερις μήνες για δουλειά

block quote
ΑΣΦΥΞΙΑ
block quote end

block quote
Η ελληνική οικονομία δεν δημιουργεί θέσεις εργασίας για να απορροφήσει τους αποφοίτους των πανεπιστημίων

«Τα παιδιά μας έχουν περισσότερα εφόδια»

«ΔΕΝ ΦΤΑΙΕΙ η δική μας γενιά για τη σημερινή κατάσταση· ευθύνεται η πολιτική γιατί τον Έλληνα έτσι τον έμαθαν. Η δική μας γενιά στερήθηκε πράγματα και προσπάθησε να προσφέρει στα παιδιά της ό,τι δεν μπορούσε η ίδια να έχει. Εμείς απλά ήμασταν τυχεροί γιατί είχαμε τη δυνατότητα να πετύχουμε χωρίς να έχουμε τόσα εφόδια όσα έχουν οι σημερινοί νέοι. Φυσικά και αγχώνομαι για το μέλλον του γιου μου, αλλά σκέφτομαι αισιόδοξα: Αυτά τα παιδιά είναι μορφωμένα και πιο ικανά από εμάς, δεν γίνεται να χαθούν». Η Σοφία Κεχαγιαδάκη είναι 52 ετών, ιδιοκτήτρια καταστήματος με είδη δώρων και μητέρα του 27χρονου Νικηφόρου, ο οποίος ακολούθησε τα δικά της βήματα και ολοκληρώνοντας τις σπουδές του σε Αγγλία και Νέα Υόρκη, επέστρεψε στην Ελλάδα, ανοίγοντας το δικό του εστιατόριο «Αleria». Όπως επισημαίνει η κ. Κεχαγιαδάκη, «η διαφορά των δύο γενεών είναι ότι εμείς είχαμε περισσότερες ευκαιρίες και οι ίδιοι ορίζαμε την πορεία μας».

«Έχουμε πρόβλημα νοοτροπίας και μεθόδου»

ΑΠΟ ΤΗΝ πλευρά του, ο Νικηφόρος βλέπει από πιο διαφορετική σκοπιά τη σημερινή κατάσταση. Παραδέχεται ότι το ρίσκο να δημιουργήσεις κάτι δικό σου σήμερα, είναι μεγαλύτερο από ποτέ. «Η οικονομία κάνει κύκλους. Τυχαίνει να βιώνουμε μία άσχημη κατάσταση, που πλήττει την παγκόσμια οικονομία και όχι μόνο την ελληνική. Σε εμάς βέβαια την κατάσταση αυτή επιβαρύνει ακόμα περισσότερο η ελληνική νοοτροπία» υποστηρίζει. Ακόμη, παρατηρεί, οι Έλληνες baby boomers δεν είχαν την κατάρτιση των αντίστοιχων του εξωτερικού. «Στην ελληνική παραγωγική εργασία η προηγούμενη γενιά μάθαινε τη δουλειά καθώς την έκανε, σε αντίθεση με τις άλλες χώρες, όπου οι περισσότεροι κατείχαν τα στοιχειώδη. Εδώ καθένας έκανε το δικό του, κι αυτό μας έκανε κακό γιατί δεν υπήρξε ποτέ συγκεκριμένη μέθοδος. Αυτό ακριβώς είναι και το σημείο για το οποίο φταίει η γενιά των γονιών μας. Ρίχνοντας τις ευθύνες μόνο στην πολιτική αυτή τη στιγμή, οδηγούμαστε
σε αδιέξοδο».

«Λίγες θέσεις, χαμηλοί μισθοί»

Η 25χρονη Έλενα Αναστοπούλου σπούδασε κοινωνιολογία αλλά δεν κατόρθωσε να βρει δουλειά στο αντικείμενό της. Σήμερα εργάζεται ως τραπεζική υπάλληλος

«ΟΤΑΝ ΠΡΙΝ από δύο χρόνια έψαχνα να βρω δουλειά, βρήκα σχετικά εύκολα μέσα σε δύο μήνες. Ήταν όμως σε διαφορετικό αντικείμενο από το πτυχίο μου.

Οι συνθήκες στην αγορά εργασίας γίνονται ολοένα και δυσκολότερες, κι αυτό συμβαίνει γιατί ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος, οι μισθοί χαμηλοί, οι θέσεις λίγες». Η Έλενα Αναστοπούλου είναι 25 ετών, πτυχιούχος κοινωνιολογίας και εδώ και ενάμιση χρόνο εργάζεται ως τραπεζική υπάλληλος. Όπως χαρακτηριστικά λέει, το αντικείμενο των σπουδών της στην Ελλάδα είναι υποτιμημένο και δεν παρέχει στους απόφοιτους πολλές προοπτικές.

Πριν μπει στον εργασιακό στίβο, οι ιστορίες που άκουγε από τους γονείς της την είχαν κάνει να σχηματίσει μια εντελώς διαφορετική εικόνα στο μυαλό της. «Εκείνοι είχαν δύο βασικά πλεονεκτήματα: μικρότερο ανταγωνισμό και καλύτερη κατανομή των θέσεων εργασίας. Τότε ήταν πιο εύκολο να φτάσεις ψηλά, χρειαζόταν
μόνο να προσπαθήσεις.

Σήμερα χρειάζεται μόνο τύχη, αφού ένα τόσο ανταγωνιστικό σύστημα προϋποθέτει προσπάθεια, την οποία καταβάλλουμε οι περισσότεροι νέοι».

«Ζηλεύω τη γενιά των γονιών μου»

«ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ να ξέρω πώς ήταν η εποχή της μαμάς μου. Από όσα έχω ακούσει όμως, αν κάτι ζηλεύω από τη γενιά αυτή, είναι η ευκολότερη επαγγελματική ανέλιξη που την διέκρινε. Σήμερα, πρέπει να κάνεις πολύ περισσότερα πράγματα πριν μπεις στην αγορά εργασίας. Αναμφίβολα όπως τότε, έτσι και σήμερα, πιστεύω ότι είναι καθαρά θέμα ανθρώπου. Ξέρω ότι οι υπάρχουσες συνθήκες δεν ευνοούν εμάς τους νέους αλλά δεν θέλω να αγχώνομαι και να αυθυποβάλλομαι. Είμαι αισιόδοξη και σκέφτομαι θετικά» λέει η Σοφία Μερκούρη, τελειόφοιτη του Τμήματος Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Όπως σημειώνει, σήμερα οι νέοι έχουν τη δυνατότητα «να παίξουν με τις επιλογές τους». Γι΄ αυτό άλλωστε, κύριο μέλημά της είναι να δουλέψει με κάποιο πρόγραμμα πρώτα στο εξωτερικό και μετά στην Ελλάδα. «Δεν μου αρέσει καθόλου η άποψη ότι θα είμαστε η γενιά που θα ζήσει χειρότερα από τους γονείς της. Δεν πιστεύω ότι θα φτάσουμε στα όρια της εξαθλίωσης, αλλά αν φτάσουμε στο σημείο να μη μπορούμε να έχουμε όσα θέλουμε, με ενοχλεί. Είναι άλλο να μην κάνω κάτι από επιλογή μου και
άλλο γιατί δεν θα μπορώ».
«Φταίμε, γιατί ήμασταν υπερπροστατευτικοί»

«ΔΕΝ ΞΕΡΩ αν η σημερινή γενιά είναι τυχερή ή άτυχη, ο καιρός θα δείξει. Χωρίς αμφιβολία, όμως, όλα δείχνουν ότι θα είναι λιγότερο ευνοημένη απ΄ όσο περιμέναμε εμείς οι γονείς». Η Σίσσυ Μερκούρη είναι 53 ετών, συνταξιούχος και μητέρα δύο παιδιών, του 27χρονου Δημήτρη και της 24χρονης Σοφίας. Όπως επισημαίνει, οι σημερινές συνθήκες είναι δύσκολες για τους νέους και τις εντοπίζει πρώτα σε επίπεδο ανεργίας, μετά στο οικονομικό και κατά τρίτο λόγο σε κοινωνικό, εννοώντας ότι δεν ευνοείται η οικογένεια και η φιλία καθώς ο ελεύθερος χρόνος περιορίζεται στο ελάχιστο. «Δεν φταίει όμως η νέα γενιά γι΄ αυτό, αλλά η δική μας. Μεγαλώσαμε υπερπροστατευμένα παιδιά, στερώντας τους την ευκαιρία όμως να ανοίξουν τα δικά τους φτερά». Εκείνο που την αγχώνει σε ό,τι αφορά το μέλλον της κόρης της είναι η ανεργία που αυξάνεται διαρκώς. «Βλέπεις νέους 30 ετών να ζουν από τη σύνταξη του ΙΚΑ των γονιών τους» τονίζει. «Η αγωνία μου δεν περιορίζεται μόνο στη δυσκολία να βρει η κόρη μου μία δουλειά αλλά και στο ενδεχόμενο να τη χάσει την επόμενη μέρα».

Πηγή
http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&artid=4564167&ct=1