[openyourmind] Μουσικές αναζητήσεις: Μικρά Ασία (Απόστολος Καλδάρας)

  • From: "mlaspas" <mlaspas@xxxxxxxxx>
  • To: "openyourmind" <openyourmind@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 18 Feb 2011 17:05:23 +0200

Μικρά Ασία (1972)

Ποτ πουρί :
http://www.youtube.com/watch?v=ZdigPPdZsV0

ΜΟΥΣΙΚΗ: Καλδάρας, Απόστολος
ΣΤΙΧΟΙ: Πυθαγόρας
ΕΜΗΝΕΥΤΕΣ: Νταλάρας Γιώργος, Αλεξίου, Χάρις

Κριτική από: Μίλτος Σαλβαρλής

Ένα από τα πιο όμορφα άλμπουμ της ελληνικής δισκογραφίας. Ένα LP από τη
δεκαετία
του 1970, με έντεκα θαυμάσιες μελωδίες, με απλό αλλά μεστό στίχο, μαστόρικα
φτιαγμένο από δημιουργούς του λαϊκού τραγουδιού και ερμηνευμένο μοναδικά από
δυο
ανερχόμενους τότε τραγουδιστές.
Το 1972 είχαν συμπληρωθεί πενήντα χρόνια από τη Μικρασιατική καταστροφή.
Ωστόσο,
μόνο οι διάφοροι σύλλογοι των προσφύγων είχαν φροντίσει ώστε να μην ξεχαστεί η
"μαύρη επέτειος". Όπως αναφέρεται σε κείμενα επιφανών Μικρασιατών -από το
ένθετο
του CD-, το καθεστώς των στρατιωτικών προτίμησε να γιορτάσει τα 150 της
Επανάστασης του 1821 και να "περάσει στο ντούκου" την εθνική συμφορά. Εκείνη τη
χρονιά, πιθανόν εμπνευσμένος από το δράμα των προσφύγων τους οποίους γνώρισε
στα
Τρίκαλα (κείμενο του Λευτέρη Παπαδόπουλου), ο Απόστολος Καλδάρας αποφάσισε να
φτιάξει ένα δίσκο με τραγούδια που θα είχαν θέμα τον ξεριζωμένο ελληνισμό.
Προκειμένου να κρατήσει το έργο σε λαϊκό πλαίσιο ζήτησε στίχους από τον
Πυθαγόρα, ένα στιχουργό με αμέτρητες επιτυχίες στο ενεργητικό του. Σύμφωνα με
μαρτυρία του Κώστα Καλδάρα, τα τραγούδια προορίζονταν για τον Στέλιο
Καζαντζίδη.
Όμως η συνεργασία δεν ευοδώθηκε. Έτσι, στο στούντιο κλήθηκαν δυο νέοι
ερμηνευτές. Ο Γιώργος Νταλάρας, που ήδη είχε κάνει τις πρώτες του επιτυχίες με
τραγούδια των Κουγιουμτζή, Λοΐζου και Καλδάρα, και η Χάρις Αλεξίου, που
ουσιαστικά έκανε το ντεμπούτο της στη δισκογραφία.
Η "Μικρά Ασία" γνώρισε τεράστια επιτυχία. Σε μια εποχή κατά την οποία η
λογοκρισία απαγόρευε ακόμα και τη χρήση ορισμένων λέξεων, ο δίσκος μιλούσε για
"λαό" και για τη φιλία δυο κρατών που τα συνέδεε παραδοσιακή... έχθρα. Σε
καιρούς που το κλαρίνο και το δημοτικό τραγούδι είχαν αναχθεί σε επίσημη
διασκέδαση της δικτατορίας, από τα αυλάκια αυτού του βινυλίου ακουγόταν το
σαντούρι, ο ταμπουράς και το κανονάκι. Ούτε ένα από τα τραγούδια του άλμπουμ
δεν
έμεινε στη σκιά. Από του "Βοσπόρου τα στενά" μέχρι τα "Δυο παλικάρια απ΄ τ΄
Αϊβαλί" και από τη "Σμύρνη" έως το "Πήρε φωτιά το Κορδελιό" και το "Μαρμαρωμένο
βασιλιά", οι μελωδίες του Καλδάρα και τα λόγια του Πυθαγόρα αγαπήθηκαν από
όλους. Το LP έγινε σύντομα χρυσό στην ελληνική αγορά, ενώ αναφέρεται ότι
πραγματοποίησε πολύ υψηλές πωλήσεις και στην Αμερική. Ακολούθησε ένα ακόμα
άλμπουμ ("Βυζαντινός Εσπερινός") με τους ίδιους συντελεστές, αλλά σε στίχους
του
Λευτέρη Παπαδόπουλου.
Τριάντα δύο χρόνια μετά την πρώτη έκδοση η "Μικρά Ασία" κυκλοφορεί πάλι σε νέα
συσκευασία (κουτί σε μέγεθος CD και ένθετο φυλλάδιο) και με νέα ηχητική
επεξεργασία (τεχνολογία 96 kHz/24 bit). Ο χρόνος έκρινε και δικαίωσε ένα έργο,
που φιλοδοξία του ήταν να μιλήσει στις καρδιές του απλού κόσμου χωρίς ποιητικά
σχήματα και χωρίς πομπώδεις μουσικές. Αυτά τα στοιχεία το κράτησαν ζωντανό
μέχρι
σήμερα.

                  Περιεχόμενα

                    1. ΜΕΣ' ΣΤΟΥ ΒΟΣΠΟΡΟΥ ΣΤΑ ΣΤΕΝΑ - ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΑΛΑΡΑΣ
                    2. ΟΙ ΚΑΜΠΑΝΕΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ - ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΑΛΑΡΑΣ
                    3. ΔΥΟ ΠΑΛΙΚΑΡΙΑ ΑΠ' Τ' ΑΪ ΒΑΛΙ - ΧΑΡΙΣ ΑΛΕΞΙΟΥ
                    4. Η ΠΡΟΣΦΥΓΙΑ - ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΑΛΑΡΑΣ
                    5. ΠΕΤΡΑ, ΠΕΤΡΑ ΧΤΙΣΑΜΕ - ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΑΛΑΡΑΣ
                    6. Η ΣΜΥΡΝΗ - ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΑΛΑΡΑΣ
                    7. ΓΙΟΡΤΗ ΖΕΙΜΠΕΚΗΔΩΝ - ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΑΛΑΡΑΣ
                    8. ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ ΤΟ ΠΑΤΡΙΚΟ - ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΑΛΑΡΑΣ
                    9. ΠΗΡΕ ΦΩΤΙΑ ΤΟ ΚΟΡΔΕΛΙΟ - ΧΑΡΙΣ ΑΛΕΞΙΟΥ
                  10. ΤΙ ΝΑ ΘΥΜΗΘΩ ΤΙ ΝΑ ΞΕΧΑΣΩ - ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΑΛΑΡΑΣ
                  11. Ο ΜΑΡΜΑΡΩΜΕΝΟΣ ΒΑΣΙΛΙΑΣ - ΧΑΡΙΣ ΑΛΕΞΙΟΥ

                  Απόστολος Καλδάρας

                  (Πηγή: www.3kala.gr)

01 ΝΥΧΤΩΣΕ ΧΩΡΙΣ ΦΕΓΓΑΡΙ  (Stella Haskill) 1947:
http://www.youtube.com/watch?v=8TYteH2iP0Y

02

Βίκυ Μοσχολιού - δεν ξέρω πόσο σ' αγαπώ

http://www.youtube.com/watch?v=rvo6VPSCesg

03 Σ' ΕΝΑ ΒΡΑΧΟ ΦΑΓΩΜΕΝΟ
http://www.youtube.com/watch?v=8deKWFDfHzc

04 Μανώλης Αγγελόπουλος - Ρίξε στο γυαλί φαρμάκι

http://www.youtube.com/watch?v=VOR3ZPtcNHM

                  Ο Απόστολος Καλδάρας γεννήθηκε στα Τρίκαλα το 1922 . Τα πρώτα
                  του μουσικά ακούσματα ήταν τα προσφυγικά τραγούδια της
                  συνοικίας του. Τα τραγουδούσε και η μητέρα του που ήταν
                  πρόσφυγας . Καθώς ήταν καλός μαθητής στο σχολείο οι γονείς
του
                  τον έβλεπαν να γίνεται επιστήμονας. Φοίτησε στην Γεωπονική
                  Σχολή Θεσσαλονίκης, αλλά γρήγορα εγκατέλειψε τις σπουδές του.
                  Τότε έγραψε και το πρώτο του τραγούδι «Μάγκας βγήκε για
                  σεργιάνι», που ακόμη και σήμερα είναι το ίδιο ζωντανό. Από
την
                  ημέρα εκείνη αφοσιώθηκε στην σύνθεση. Έγραψε πάνω από 1.200
                  τραγούδια, που , όχι μόνο τραγουδιούνται ακόμη αλλά έχουν την
                  ίδια την παλιά επιτυχία.

                  Από τα πιο γνωστά τραγούδια του Απόστολου Καλδάρα είναι το
                  φαρμάκι» και πολλά άλλα.

                  Είναι ο μόνος κλασικός λαϊκός συνθέτης που έγραψε και έντεχνο
                  λαϊκό τραγούδι, κάνοντας και εκεί επιτυχίες, χωρίς να χάνει
                  τίποτε από το λαϊκό στοιχείο.

                  Ανάμεσα στα τραγούδια αυτά είναι τα: «Όνειρο απατηλό», «Γιε
                  κ.τ.λ.
                  Έγραψε δύο ολόκληρα έργα την «Μικρά Ασία» σε στίχους του
                  Πυθαγόρα, και τον «Βυζαντινό Εσπερινό» σε στίχους του Λευτέρη
                  Παπαδόπουλου. Ο τελευταίος μεγάλος δίσκος του κυκλοφόρησε το
                  1990 και έχει τίτλο «Μπαλάντες του περιθωρίου».

                  Ο Α. Καλδάρας συνεργάσθηκε με τους μεγαλύτερους στιχουργούς
                  ,όπως τον Κώστα Βίρβο, την Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου , τον
                  Πυθαγόρα….. Στίχους έγραφε και ο ίδιος. Τραγούδια του είπαν
                  όλοι οι μεγάλοι ερμηνευτές όπως οι Πάνος Γαβαλάς, Γρηγόρης
                  Μπιθικώτσης, Μανόλης Αγγελόπουλος, Γιώργος Νταλάρας, Χάρις
                  Αλεξίου, Βίκυ Μοσχολιού, Σταμάτης Κόκοτας κ.α.

                  Έκλεισε τα μάτια του στις 8 Απριλίου του 1990 στην αγκαλιά
της
                  γυναίκας του, Λούλας, και του μοναχογιού του, Κώστα, που
είναι
                  και αυτός συνθέτης. Πέθανε στο σπίτι του όπως ο ίδιος
                  επιθυμούσε. Τον τελευταίο καιρό που είχε αντιληφθεί πως το
                  τέλος πλησίαζε, έλεγε και ξανάλεγε στους δικούς του ότι ήθελε
                  να πεθάνει σπίτι του που τόσο φρόντιζε και αγαπούσε, και όχι
                  σε κάποιο ψυχρό νοσοκομείο.

                  ΚΑΙ ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ
                  Αφήγησή του για το πώς έγραψε το «Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι»

                  «Ίσως κάποιοι πουν πως ξεχωρίζω το «Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι».
                  Όχι. Αυτό το αγαπώ γιατί είναι ζωντανό. Δε μου έδωσε κάποιος
                  το στοίχο να βάλω τη μελωδία εγώ. Το έζησα τότε με της
                  συλλήψεις του 1945 μετά τους Γερμανούς, όταν ξέσπασε ο
                  εμφύλιος.

                  Ήμουν στη Θεσσαλονίκη φοιτητής. Και εργαζόμουν για να
                  εξοικονομήσω τα προς το ζην, σ’ ένα κέντρο, μ’ ένα φίλο, του
                  οποίου το σπίτι ήταν στην Ακρόπολη κάτω από το Γεντί Κουλέ.
                  Πηγαίναμε συχνά στο σπίτι αυτό. Τότε μαζεύανε όλους τους
                  αριστερούς στο Γεντί Κουλέ. Ένα σούρουπο φεύγοντας από το
                  σπίτι αυτό, και βλέποντας τη σιλουέτα του Γεντί Κουλέ, αυτό
                  μου μίλησε, μου έδωσε την ιδέα.

                  Γι’ αυτό και πριν είπα: ΄Νύχτωσε και στο Γεντί /το σκοτάδι
                  είναι βαθύ/ κι όμως ένα παλικάρι/ δεν μπορεί να κοιμηθεί./
                  Άραγε τι περιμένει /όλη νύχτα ως το πρωί/ στο στενό το
                  παραθύρι που φωτίζει το κελί;( όχι «με κερ» αυτά μας τα ‘κανε
                  η λογοκρισία αργότερα).Πόρτα ανοίγει πόρτα κλείνει/ μα διπλό
                  είναι το κλειδί/ τι έχει κάνει και το ρίξαν / το παιδί στη
                  φυλακή; «Θέλω να πω ότι αυτό το τραγούδι το αγαπώ πολύ, γιατί
                  είναι ζωντανό για μένα. Ένα αυτό και ένα το «Σ’ ένα βράχο
                  φαγωμένο/ από κύμα αγριωπό». Έχω κι άλλα τραγούδια που αγαπώ,
                  αλλά αυτά τα δύο τα ξεχωρίζω, λόγω αναμνήσεων».

                  Ένα ακόμη άρθρο για τον Καλδάρα από την εφημερίδα ''Τα Νέα''.

                  ''Ο Απόστολος Καλδάρας... Δέκα χρόνια κλείνουν σήμερα από
τότε
                  (8 Απριλίου 1990) που έφυγε από τη ζωή ένας από τους μεγάλους
                  πρωτοπόρους του λαϊκού τραγουδιού, ο Απόστολος Καλδάρας.
                  Φυσικά, το κενό που άφησε σε αυτό τον χώρο είναι πολύ μεγάλο,
                  αλλά το έργο του είναι πάντα επίκαιρο και ζωντανό. Δεν περνά
                  μέρα και νύχτα που να μην ακουσθούν τραγούδια του Καλδάρα
στις
                  μουσικές σκηνές, στα κέντρα διασκέδασης, στα studio, στα
                  ραδιόφωνα, στις τηλεοράσεις. Κανείς δεν μπορεί να λησμονήσει
                  τα μεγάλα κοινωνικοπολιτικά τραγούδια που συνέθεσε και
                  τραγούδησε στα πρώτα βήματα της 45χρονης πορείας του στη
λαϊκή
                  μουσική ο ανήσυχος φοιτητής της Γεωπονικής από τα Τρίκαλα:
                  βγήκε για σεργιάνι». Ο Απόστολος Καλδάρας, με το ταλέντο, τις
                  γνώσεις, τη φαντασία του και τη θέληση και επιμονή που
έδειξε,
                  αναδείχθηκε από τα 22 του χρόνια σε προσωπικότητα στον χώρο
                  και τον κόσμο του λαϊκού τραγουδιού, σε μια πολύ δύσκολη
                  περίοδο, όπως ήταν η μετεμφυλιακή. Οι μουσικές φόρμες που
                  χρησιμοποίησε στα πρώτα του τραγούδια χαρακτηρίσθηκαν
                  πρωτοποριακές και οι δισκογραφικές εταιρείες υπολόγισαν πολύ
                  στο ταλέντο του. Ο αξέχαστος συνθέτης και σολίστ του
                  μπουζουκιού Γιάννης Παπαϊωάννου ήταν ο άνθρωπος που
αναγνώρισε
                  πρώτος τα προσόντα του Καλδάρα, δεν τον είδε σαν ανταγωνιστή,
                  αλλά σαν κεφάλαιο για το λαϊκό μας τραγούδι και ανέλαβε να
τον
                  συστήσει στον Μίνωα Μάτσα, όπου ο Τρικαλινός συνθέτης έκανε
το
                  μεγάλο ξεκίνημα στις εταιρείες Odeon-Parlophone.

                  ... και η πρωτοπορία του Μετά την επιτυχία από τα πρώτα του
                  δέκα-είκοσι τραγούδια, ο Απόστολος Καλδάρας δεν επαναπαύθηκε
                  σ' αυτή. Με ανησυχίες και προβληματισμούς συνέχισε να
                  συνθέτει, να γράφει καινούργια τραγούδια και να δημιουργεί
ένα
                  δικό του στυλ, μια δική του σχολή και, μάλιστα, να περάσει
                  στην πρωτοπορία, σε μια στιγμή που μεσουρανούσαν οι
Τσιτσάνης,
                  Χιώτης, Μητσάκης, Χατζηχρήστος, Παπαϊωάννου και άλλοι γνωστοί
                  δημιουργοί. Ήταν τότε η δύσκολη περίοδος της μετεξέλιξης του
                  ρεμπέτικου σε αυθεντικό λαϊκό τραγούδι. Από το 1953 και
                  ύστερα, ο Καλδάρας προϋπαντούσε την κάθε εποχή με τα
τραγούδια
                  του, μέσα στα οποία εύρισκες κάτι καινούργιο. Η συνεργασία
του
                  με κορυφαίους στιχουργούς (Παπαγιαννοπούλου, Βίρβο, Σαμολαδά)
                  έφερε νέα μεγάλα τραγούδια, που ερμήνευσαν οι Καζαντζίδης,
                  Πάνου, Γαβαλάς, Μπιθικώτσης, Αγγελόπουλος, Διονυσίου,
                  Μοσχολιού, Λύδια, Γκρέυ, Κόκκοτας κ.ά. «Συ μου χάραξες
                  ο Καλδάρας εντυπωσίασε με τρία έργα του: «Μικρά Ασία» σε
                  στίχους Πυθαγόρα με Νταλάρα-Αλεξίου, «Βυζαντινός Εσπερινός»
σε
                  στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου και «Ροβινσώνες» (στίχοι Γιώργου
                  Σαμολαδά) με Γιάννη Πάριο, Χάρι Αλεξίου και Βασιλική Λαβίνα.
                  Τελευταίος κύκλος τραγουδιών του «Οι μπαλάντες του
περιθωρίου»
                  σε στίχους δικούς του και του Κώστα Βίρβου. Ο Απόστολος
                  Καλδάρας έφυγε πικραμένος. Τα μεγάλα του παράπονα ήταν ότι
                  όταν πήγε κάποια τραγούδια του (το 1986) σε μεγάλη
                  δισκογραφική εταιρεία, κάποιοι «παραγωγοί» του είπαν ότι
είναι
                  ακατάλληλα και αντιεμπορικά. Κι αυτή την προσβολή ο Καλδάρας
                  δεν μπόρεσε ποτέ να την ξεπεράσει.''

                  Η δισκογραφία του Απόστολου Καλδάρα κατά χρονολογική σειρά:

                  ΒΙΚΥ ΜΟΣΧΟΛΙΟΥ | 1967 | COLUMBIA. | . | GSX41 | επανέκδοση |
                  LP |

                  Η ΠΟΡΤΑ ΑΝΟΙΓΕΙ | 1967 | HMV | . | GCLP17 | | LP & CD |

                  ΕΠΙΣΗΜΗ ΑΓΑΠΗΜΕΝΗ | 1968 | COLUMBIA. | 70040 | SCXG 40 | | LP
                  & CD |

                  ΚΟΚΟΤΑΣ | 1968 | HMV | 834554 | GCLP33 | | LP & CD |

                  ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΡΙΟΣ | 1971 | MINOS | 134 | 134 | | LP & CD |

                  ΠΑΡΑΜΥΘΑΚΙ ΜΟΥ | 1971 | MINOS | . | 140 | | LP |

                  ΣΗΜΕΡΟΝ | 1971 | REGAL | 480881 | SREG2108 | | LP & CD |

                  Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΑΛΑΡΑΣ ΤΡΑΓΟΥΔΑ ΑΠΟΣΤΟΛΟ ΚΑΛΔΑΡΑ | 1971/03 |
MINOS
                  | 483778 | 133 | | LP & CD |

                  ΓΥΡΙΣΜΟΣ | 1972 | MINOS | 159 | 159 | | LP & CD |

                  ΔΩΔΕΚΑ ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ | 1972 | MINOS | . | 152 | | LP |

                  ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ | 1972 | MINOS | 480096 | 154 | | LP & CD | G

                  ΣΗΜΕΡΟΝ | 1973 | REGAL | 480881 | 70315 | επανέκδοση | LP &
CD

                  ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ | 1973/10 | MINOS | 480141 | 178 | | LP
&
                  CD |

                  ΓΙΑ ΡΕΜΠΕΤΕΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΦΙΛΟΥΣ | 1974 | MINOS | . | 223 | | LP &
                  CD |

                  ΚΑΖΑΝΤΖΙΔΗΣ 5 | 1974 | REGAL | 480759 | 70351 | | LP & CD |

                  ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ ΤΟΥ ΒΑΓΓΕΛΗ ΠΕΡΠΙΝΙΑΔΗ | 1974 | MARGO |
                  489689 | 8131 | | LP & CD |

                  ΡΟΒΙΝΣΩΝΕΣ | 1974 | MINOS | 832967 | 209 | | LP & CD |

                  ΡΙΖΕΣ ΚΑΙ ΧΡΩΜΑΤΑ | 1975 | POLYDOR | . | 2421057 | | LP |

                  ΣΚΟΡΠΙΑ ΦΥΛΛΑ | 1975 | PHILIPS | 526929 | 9112002 | | LP & CD

                  ΤΑ ΣΗΜΑΝΤΡΑ | 1976 | COLUMBIA. | 480769 | 70260 | | LP & CD |

                  Ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΕΝΙΔΙΑΤΗΣ ΤΡΑΓΟΥΔΑ ΚΑΛΔΑΡΑ | 1977 | ZODIAC | . |
                  88062 | | LP |

                  ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΥΧΤΑ | 1977/04 | COLUMBIA. | 489685 | 70815 | | LP
                  & CD | G

                  Η ΠΟΡΤΑ ΑΝΟΙΓΕΙ | 1978 | COLUMBIA. | . | 70902 | επανέκδοση |
                  LP & CD |

                  ΜΗΝ ΚΑΝΕΙΣ ΟΝΕΙΡΑ | 1978 | LYRA | 3312 | 3312 | | LP & CD |

                  ΤΑ ΟΡΘΟΔΟΞΑ | 1978 | COLUMBIA. | 834838 | 70881 | | LP & CD |

                  14 ΜΕΓΑΛΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ | 1979 | POLYDOR |
                  523926 | 2906014 | τραγούδια από κινηματογραφικές ταινίες |
LP
                  & CD |

                  ΔΕΚΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙ | 1979 | MINOS | 480646 | 352 | συλλογή

                  LP & CD |

                  ΛΑΪΚΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ | 1979 | COLUMBIA. | . | 70935 | | LP |

                  ΤΡΑΓΟΥΔΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ | 1980/06 | COLUMBIA. | . | 71102 | | LP |

                  30 ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΛΔΑΡΑΣ | 1980/09 | COLUMBIA. | 71132 | 71132/3 |
                  συλλογή | 2LPs & CD |

                  ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗΣ 1963-1971 | 1981 | COLUMBIA. | 71199 |
                  71199/0 | συλλογή | 2LPs & CD |

                  Η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ | 1981/05 | COLUMBIA. | . | 71173 | | LP |

                  30 ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΛΔΑΡΑΣ Νο2 | 1983 | COLUMBIA. | 480736 | 71298/9

                  συλλογή | 2LPs & CD |

                  ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ | 1983 | PANIVAR | . | 5343 | | LP |

                  ΤΑ ΠΑΡΑΠΟΝΑ ΜΟΥ | 1983 | COLUMBIA. | 480758 | 71283 | | LP &
                  CD |

                  ΤΟ ΓΛΕΝΤΙ ΤΗΣ COLUMBIA | 1983 | COLUMBIA. | . | 170011/2 |
                  συλλογή | 2LPs & CD |

                  ΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΤΟΥ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟΥ 15 | 1984 | MARGO | 480318 | 8276 |
                  συλλογή | LP & CD |

                  ΟΤΑΝ ΜΙΛΟΥΝ ΤΑ ΤΕΛΙΑ | 1984 | PHILIPS | 824236 | 824236 | |
LP
                  & CD |

                  ΒΡΑΔΥΝΕΣ ΟΙ ΩΡΕΣ | 1986/06 | LYRA | . | 3430 | | LP |

                  ΚΑΛΔΑΡΑΣ - ΚΟΥΓΙΟΥΜΤΖΗΣ: ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΜΑΣ | 1986/12 | CBS |
                  450368 | 450368 | live recording | 2LPs & 2CDs |

                  ΚΑΘΕ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΜΟΥ ΓΙΑ ΣΕΝΑ | 1987 | COLUMBIA. | 489631 |
                  170139 | | LP & CD |

                  ΜΠΑΛΑΝΤΕΣ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ | 1990 | ΣΕΙΡΙΟΣ | 90002 | 90002 | |
                  LP & CD |

                  ΤΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ | 1990 | EMI | 480962 | 170321 | τραγούδια
                  από κινηματογραφικές ταινίες | LP & CD |

                  ΤΑ ΚΛΑΣΣΙΚΑ του ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΚΑΛΔΑΡΑ | 1990 | HMV | 489777 |
                  170369 | συλλογή | LP & CD |

                  ΝΥΧΤΩΣΕ ΧΩΡΙΣ ΦΕΓΓΑΡΙ, 1961-1968 | 1990/05 | EMI | 480972 |
                  170355/6 | συλλογή | 2LPs & CD |

                  ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟ ΚΑΛΔΑΡΑ | 1990/09 | LYRA | 4554 | 4554
                  | | LP & CD |

                  ΕΝΑΣ ΣΥΝΘΕΤΗΣ ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ | 1991 | MBI | . | 10431 | συλλογή

                  LP |

                  ΚΑΠΟΙΟ ΑΣΤΕΡΙ | 1991 | MBI | . | 10418 | | LP |

                  ΣΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟ ΜΕ ΑΓΑΠΗ | 1991/06 | MINOS | 942/3 | 942/3 |
                  συλλογή | 2LPs & CD |

                  ΚΑΠΟΙΟ ΑΣΤΕΡΙ | 1992 | MBI | . | 10418 | επανέκδοση | LP |

                  ΤΟ ΠΑΛΙΟ ΝΑ ΛΕΓΕΤΑΙ | 1992 | VIRGIN | 50567 | 50567 | | LP &
                  CD |

                  Μ' ΕΧΕΙ ΤΡΕΛΑΝΕΙ Η ΦΑΝΤΑΣΙΑ | 1992/04 | LYRA | 4628 | 4628 |
                  live recording | LP & CD |

                  ΑΦΙΕΡΩΜΑ | 1993 | PANIVAR | 5605 | . | συλλογή | CD |

                  ΓΙΑ ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΚΑΙ ΕΓΩ ΦΤΑΙΩ | 1993 | MINOS | 480082 |
                  480082 | | 2LPs & CD | P

                  ΕΒΙΒΑ ΡΕΜΠΕΤΕΣ | 1993 | EMI | 480016 | . | επανέκδοση | CD |

                  ΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥΣ / 1 | 1995 |
MERCURY
                  | 528840 | . | συλλογή | CD |

                  ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΜΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ 1964-1971 | 1995 | POLYDOR | 529045 |
.
                  | συλλογή | CD |

                  ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ | 1996 | POLYDOR | 533034 | . | συλλογή

                  CD |

                  ΖΟΟΜ '96 | 1996/04 | EMI | 838355 | 838355 | live recording |
                  2LPs & 2CDs | G

                  ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΠΟΥ ΑΓΑΠΗΣΑΜΕ | 1996/11 | MBI | 10651 | . | | CD

                  ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ 45 ΣΤΡΟΦΕΣ | 1997/01 | MINOS | 854745 | . |
                  συλλογή | CD |

                  ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ 45 ΣΤΡΟΦΕΣ Νο2 | 1998/11 | MINOS | 495213 |
                  . | συλλογή | CD |

                  ΑΛΗΘΙΝΕΣ ΕΠΟΧΕΣ | 2000/05 | NEXT | 2018 | . | | CD |

                  ΑΡΧΕΙΟ: ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΤΟΥ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟΥ 50 | 2001/03 | EMI | 499224 |
                  . | | CD |

                  ΑΡΧΕΙΟ: ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΤΟΥ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟΥ 51 | 2001/03 | EMI | 499225 |
                  . | | CD |

                  ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ 45 ΣΤΡΟΦΕΣ Νο3 | 2001/04 | EMI | 530410 | .
                  | συλλογή | CD |

                  ΜΕ ΣΕΒΑΣΜΟ | 2001/11 | VASIPAP | 635 | . | | CD |

                  ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ | 2001/12 | MINOS | 537534 | . | επανέκδοση | CD |

                  ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ | 2002/11 | EMI | 580105 | . |
επανέκδοση
                  | CD |

                  56 ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ | 2003/02 | LYRA | 7718 | . | συλλογή |
                  4CDs |

                  ΑΡΩΜΑ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΚΑΛΔΑΡΑ | 2003/03 | LYRA | 99206 | . |
συλλογή
                  | CD |

                  ΜΑΖΙ | 2003/03 | EMI | 583883 | . | live recording | CD | P

                  28 ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ | 2003/10 | LYRA | 0304 | . | συλλογή |
                  2CDs |

                  ΖΩΝΤΑΝΑ ΣΤΑ ΕΝΝΕΑ ΟΓΔΟΑ | 2003/11 | EPIC | 512320 | . | live
                  recording | CD |

                  ΜΙΑ ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΑΘΗΝΑ | 2003/12 | COLUMBIA |
512316
                  | . | live recording | 2CDs | P

                  ΤΑ ΑΥΘΕΝΤΙΚΑ / ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΕΚΤΕΛΕΣΕΙΣ | 2004/03 | FM | 1909 | .
                  | συλλογή | 2CDs |

                  ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ | 2004/07 | MINOS | 473026 | 473026 | επανέκδοση |
                  LP & CD |

                  ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ | 2005/04 | FM | 1724 | . | συλλογή | 2CDs |

                  ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΟΥ ΤΣΙΓΓΑΝΟΥ | 2005/06 | EMI | 873864 | . |
                  συλλογή | 2CDs |

                  ΤΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ | 2005/12 | ΚΑΘΡΕΦΤΗΣ | 099 | . | | CD |

                  ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΠΟΣΟ Σ' ΑΓΑΠΩ | 2006/05 | EMI | 362373 | . | live
                  recording | 2CDs |
                  Απόστολος Καλδάρας

                  (Πηγή: www.3kala.gr)

Με εκτίμηση και αγάπη