[openyourmind] Μεγάλη Τετάρτη. (Εσπέρας Μ. Τρίτης)

  • From: Νίκος Αργυρός <argyros77@xxxxxxxxx>
  • To: openyourmind@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 01 May 2013 12:54:33 +0300

Μεγάλη Τετάρτη. (Εσπέρας Μ. Τρίτης)

Santa_Kassia

Κατά τη Μ. Τετάρτη (Εσπέρας Μ. Τρίτης) επιτελούμε ανάμνηση:του γεγονότος της αλείψεως του Κυρίου με μύρο από μια πόρνηγυναίκα. Επίσης φέρεται στη μνήμη μας,η σύγκλιση του Συνεδρίου των Ιουδαίων, του ανωτάτου δηλαδή Δικαστηρίουτους, προς λήψη καταδικαστικής αποφάσεως του Κυρίου, καθώς και τα σχέδια του Ιούδα για προδοσίατου Διδασκάλου του.

Δύο μέρες πριν το Πάσχα, καθώς ο Κύριος ανέβαινε προς τα Ιεροσόλυμα,κι ενώ βρισκόταν στο σπίτι στου λεπρού Σίμωνα, τον πλησίασεμια πόρνη γυναίκα κι άλειψε το κεφάλι Του με πολύτιμο μύρο.Η τιμή του ήταν γύρω στα τριακόσια δηνάρια, πολύτιμο άρωμα καιγι' αυτό οι μαθητές την επέκριναν και περισσότερο απ' όλουςο Ιούδας. Γνώριζαν οι μαθητές καλά πόσο μεγάλο ζήλο έδειχνεπάντοτε ο Χριστός για την ελεημοσύνη προς τους φτωχούς. Ο Χριστόςόμως την υπερασπίσθηκε, για να μην αποτραπεί απ' το καλό τηςσκοπό. Ανέφερε μάλιστα και τον ενταφιασμό Του, προσπαθώνταςνα αποτρέψει τον Ιούδα από τη προδοσία, αλλά μάταια. Τότε απέδωσεστη γυναίκα την μεγάλη τιμή να διακηρύσσεται το ενάρετο έργοτης σε ολόκληρο την οικουμένη.

Ο Ιερός Χρυσόστομος υποστηρίζει ότι δύο ήταν οι γυναίκες πουάλειψαν με μύρο τον Κύριο. Οι τρεις πρώτοι Ευαγγελιστές αναφέρουνμια και την ίδια γυναίκα, που πήρε την ονομασία πόρνη. Ο ΕυαγγελιστήςΙωάννης όμως κάνει λόγο για άλλη γυναίκα, αξιοθαύμαστη και σεμνή,τη Μαρία την αδελφή του Λαζάρου, που άλειψε τα άχραντα πόδιαΤου σκουπίζοντας τα με τις τρίχες των μαλλιών της.

Αυτή την ημέρα ψάλλεται και το περίφημο τροπάριο, τελευταίοστην ακολουθία, της ευσεβούς και λογίας ποιητρίας του Βυζαντίου,Κασσιανής. Η ηρωϊδα του ποιήματός της, η γυναίκα που άλειψεμε μύρο τον Κύριο ήταν η πόρνη που αναφέρουν οι Ευαγγελιστές(και όχι η ευσεβής ποιήτρια Κασσιανή).

Να και το εξαίσιο τροπάριο σε μετάφραση:

Κύριε, η γυναίκα, η οποία περιέπεσε σε πολλές αμαρτίες, επειδήκατανόησε, ότι ήσουν Θεός (ενανθρωπήσας), αναλαμβάνει έργο μυροφόρουκαι θρηνούσα φέρει σε Σε μύρα γα να Σε αλείψει πριν ακόμη (αποθάνειςκαι) ενταφιασθείς. Και λέγει: Αλίμονο σε μένα! γιατί εγώ ζωμέσα σε μια νύκτα, η οποία είναι γεμάτη από πυκνό σκοτάδι καιδεν φωτίζεται ούτε από αμυδρό φως, όπως είναι το φως της σελήνης,τρέχω προς τη σαρκική ηδονή ασυγκράτητος, όπως τρέχουν τα ζώα,όταν τα κεντήσει αλογόμυγα, ζω κυριευμένη από τον έρωτα τηςαμαρτίας. Αλλά Σύ, που υψώνεις τα νερά της θάλασσας, μεταβάλλοντάςτα σε νεφέλες, δέξου των δακρύων μου το ακατάσχετο ρεύμα. Λύγισε(και χαμήλωσε από το άπειρο ύψος Σου) προς εμένα, που Σε ικετεύωμε τους στεναγμούς της (μετανοούσης) καρδίας μου, Συ ο Οποίος,με την ακατάληπτη και απερίγραπτη ενανθρώπισή Σου, ελύγισεςτους ουρανούς (και κατέβηκες στη γη). Θα φιλήσω με συνεχή καιακατάπαυστα φιλιά τα αμόλυντα Σου πόδια και πάλι (βρέχονταςμε τα δάκρυά μου) θα τα σπογγίσω με τις πλεξίδες της κεφαλής μου, αυτά τα πόδια των οποίων το βροντώδη ήχο (από τα βάδισμάΣου) όταν άκουσε μέσα στο Παράδεισο η Εύα εκείνο το δειλινό(της ημέρας της παραβάσεως), φοβήθηκε και από το φόβο της κρύφθηκε.Τα πλήθη των αμαρτιών μου, αλλά και τα απύθμενα βάθη των κρίσεώνΣου και των βουλών Σου (δηλαδή τους μυστηριώδεις και απερινόητουςτρόπους που χρησιμοποιείς για τη σωτηρία των ανθρώπων,) ποίοςθα μπορέσει να εξερευνήσει, ψυχοσώστα Σωτήρα μου; Συ που έχειςάπειρο την ευσπλαχνία, μη παραβλέψεις εμένα, τη δική Σου δούλη!