[neveh-l] Fw: דברי שחרית מהרב רפי

  • From: Reuven Werber <reuw@xxxxxxxxxxx>
  • To: צוות כללי נווה חנה <neveh-l@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 15 Sep 2010 11:33:29 +0200

            אולפנת נווה חנה
            www.tik-tak.co.il/neve-hana/

      דברי שחרית מהרב רפי
      מאת אולפנת נווה חנה
      תאריך 15/09/2010 11:25:06
      הרב רפי אוסטרוב משתף אותנו עם דברי שחרית לעשרת ימי תשובה שהוא חילק עם
תלמידותיו
            1. הלכות תשובה לרמב"ם- פ"ז ה"ז
            כמה מעולה מעלת התשובה:  אמש היה זה מובדל מה' אלוהי ישראל, שנאמר
"עוונותיכם, היו מבדילים, ביניכם, לבין אלוהיכם" צועק ואינו נענה, שנאמר "גם כי
תרבו תפילה, אינני שומע".  ועושה מצוות וטורפין אותן בפניו, שנאמר "מי ביקש זאת
מידכם, רמוס חצריי""מי גם בכם ויסגור דלתיים" עולותיכם ספו על זבחיכם, ואכלו בשר"
והיום ה וא מודבק בשכינה, שנאמר "ואתם, הדבקים, בה', אלוהיכם".  צועק ונענה מיד,
שנאמר "והיה טרם יקראו, ואני אענה"  ועושה מצוות ומקבלין אותן בנחת ושמחה, שנאמר
"כי כבר, רצה האלוהים את מעשיך" ולא עוד אלא שמתאווים להם, שנאמר "וערבה, לה',
מנחת יהודה, וירושלים--כימי עולם, וכשנים קדמוניות".
            2. פעם אחת בערב יום הכיפורים אמר הרב הצדיק ר' אלימלך מליזנסק זכרונו
לברכה לתלמידיו: רצונכם לדעת איך עושים בערב יום הכיפורים, לכו אל החייט שבקצה
העיר. הלכו אצלו ועמדו לפני חלון ביתו.
            ראוהו שהוא ובניו מתפללים בפשטות כמו כל החייטים. אחר התפילה לבשו
בגדי שבת והדליקו נרות וערכו שולחן מלא מעדנים וישבו אל השולחן בשמחה רבה. הוציא
החייט מהארון ספר אחד שהיה כתוב בו כל העבירות שעשה במשך השנה, מיום כיפורים שעבר
עד יום כיפורים זה, ואמר: ריבונו של עולם, היום הגיע הזמן לעשות בינינו חשבון על
כל העבירות שעשינו, שזמן כפרה הוא לכל ישראל. מיד התחיל לחשוב ולמנות כל העבירות
שעשה במשך השנה, שכולן היו נרשמות בספר הזיכרון הזה.
            אחר שגמר חשבון העבירות הוציא ספר גדול וכבד יותר מהראשון ואמר:
ריבונו של עולם, קודם מניתי את העבירות שאני עשיתי ועכשיו אמנה את העבירות שעשית
אתה. מיד חישב כל הצער והיסורים, צרות ועגמת נפש

            וחולאים רעים והפסד ממון שעברו במשך כל השנה עליו ועל נפשות ביתו.
כשגמר החשבון אמר: ריבונו של עולם, אם נחשוב באמת על פי יושר, אתה חייב לי יותר
ממה שאני חייב לך, אלא איני רוצה לדקדק עמך בחשבון מדוקדק, כי הלוא ערב יום
הכיפורים היום וכל אחד מוכרח להתפייס עם חברו, ולכן הננו מוחלים לך על כל העבירות
שעשית לנו, וגם אתה תמחול לנו על כל העבירות שחטאנו לך.
            מזג כוס יין שרוף ובירך שהכל ואמר בקול רם: לחיים, ריבונו של עולם,
הננו מוחלים זה לזה כל מה שחטאנו איש לרעהו, וכל העבירות, הן שלנו והן שלך, בטלות
ומבוטלות, כאילו לא היו. אחר כך אכלו ושתו בשמחה רבה מאוד.
            חזרו התלמידים אצל רבם וסיפרו לו כל מה שראו ושמעו. ואמרו שדברי החייט
דברים קשים הם וחוצפה יתירה כלפי מעלה. אמר להם רבם: דעו לכם שהקדוש ברוך הוא
בכבודו ובעצמו עם כל הפמליה של מעלה באים לשמוע דבריו של החייט, הנאמרים בפשטות
גדולה, ומדבריו נעשה רצון ושמחה בכל העולמות.

            3. עשיר אחד עמד בליל יום הכיפורים להשלים תהילים בבית הכנסת. אמר לו
הגאון ר' יוסך דב מבריסק, 'חייל שברח מן הצבא לחוצה לארץ דינו במיתה. לא ברח לחוצה
לארץ אלא ברח מלגיון ללגיון של אותו מלך עצמו, כגון שנשתלח ללגיון של רגלים וברח
ללגיון של רוכבים או להיפך, מה דינו? אפשר הואיל והוא עובד את מלכו אינו חשוב
בורח? או הואיל ואינו עובדו באותו לגיון שנשתלח שם אף הוא קרוי בורח?
            עמד הגביר תמיה, מה מבקש הרב ממני?
            חזר הרב ואמר, אבל יש לי ראייה ברורה שאפילו כן אותו חייל קרוי בורח,
שכל אחד חייב לעבוד את מלכו בגליון שלו, אף כך חייב כל אחד מישראל לעבוד את מלכו
של עולם עבדותו שהטילו עליו. העשיר מחוייב לעשות צדקה בערב יום הכיפורים ולהחזיר
לעניים שאין בידם לשלם חובותיהם את המשכונות שמישכנו בידו, והעני שאין בידו לעשות
צדקה צריך להרבות בתשובה ובתפילה, לפיכך עניים דרכם לעמוד בליל יום הכיפורים בבית
הכנסת לומר תהילים והעשירים שהרבו לעשות צדקה וחסד הולכים לבתיהם לישון. ואתה
ידידי ברחת מן הלגיון שלך ובאת לעבוד את בוראך בעבודת העניים ובזה אמרת לצאת ידי
חובה, אף אתה קרוי בורח, שכל אחד מחוייב לעבוד את בוראו על מחנהו.

            4. פעם אחת במוצאי יום הכיפורים נסע הבעש"ט ז"ל כדרכו בקודש על ידי שם
של קפיצת הדרך.
            פרחו הסוסים וטסו עם העגלה כחץ מקשת. כשהגיעו לאכסניא ולא עמדו,
התחילו הסוסים מהרהרים הרי הגענו לאכסניא ולא העמידונו לאכול, אפשר אין אנו סוסים
אלא בני אדם, שאין עומדים לאכול בכל אכסניא ואכסניא?! כיון שנסעו והוסיפו ונסעו
ולא העמידו אותם לאכול והתחילו מהרהרים אפשר אנו מלאכים, שהרי אנו פורחים באויר
ואין אנו עומדים לאכול?!
            כיון שהגיע הבעש"ט למקומו והעמיד בעל העגלה את הסוסים באורווה ונתן
להם תבן ומספוא מיד התחילו אוכלים כסוסים ושכחו שהיו סבורים על עצמם שהם בני אדם
או מלאכים...'

            5.  משל נאה למה שאנחנו מבקשים בסילוקו של יום הקדוש "לשנה הבאה
בירושלים"
            מעשה במלך אחד שהיתה לו בת נאה. כיון שהגיעה לפרקה ביקש להשיאה. באו
שרים ודוכסים לשאת אותה, והייתה ממאנת בהם ואומרת זה רעבתן וזה שיכור. נשבע אביה
ואמר: "במי שאפגע בו תחילה אתננה לו". אירע שנזדמן בן כפר אחד. עמד והשיאה לו.
לקחה בן הכפר והביאה עמו לכפר ועשה עמה כבן כפר. נתפחמו פניה של בתו של מך והיו
אנשי הכפר מזלזלים בה ומקנטרים אותה, והייתה כותבת אגרות צער לאביה. נתגלגלו רחמי
המלך על ביתו האהובה וקבע לה זמן שיבוא לבקרה. כיון שנשמע שהמלך עומד לבוא נתייראו
ופינו את הבית והחלו מקשטים את הבת בקישוטים נאים ומעדנים אותה בכל מיני תפנוקים.
לימים באו הרצים והודיעו שהמל מתקרב ובא. קידמו בני הכפר פניהם בכבוד והכניסום
לביתם. לימים נשמע קול שהמלך בא. מיד הלבישו את הבת בגדים לבנים ונאים והדליקו
נרות הרבה עד שהאיר כל הכפר. ראה המלך כבוד ביתו והיה שמח, ישב עמה והשתעשע בה.
כיון שהגיעה שעתו לפרוש נפלה על צווארו ובכתה בכיה גדולה ואמרה: "אבא אבא, היאך
אתה משאיר את ביתך כך?"
            אמר לה: "מה לך ביתי? האלא אני רואה אותך בכבוד וגדולה.
            בכתה ואמרה: "כל הכבוד הזה שאתה רואה לא נעשה אלא היום, לפי ששמעו
שאתה בא אצלי נתייראו לעצמם ועשו לי כבוד. עכשיו כשאתה פורש ממני יחזרו לזלזל בי."
            אמר המלך לבעלה של ביתו: "אפשר אתה עושה אם ביתי כך? אי אתה יודע שבת
מלך היא?"
            בכה בעלה ואמר: "יודע אני, אבל מה אעשה שאדם עני אני ופרנסתי קשה עלי
ואין דעתי מיושבת לטפל בביתך כראוי, ולא עוד אלא שאני דר בין בני אדם שאינם מכירים
במעלת ביתך. אבל אתה שמלך גדול אתה, מאחר שבאת עימי בקשרי חיתון ונתת לי את ביתך,
העלני למקומך ותן לי חלק ונחלה במדינתך ונדור אני ובתך שם ואתנהג עמה בכבוד כשם
שראוי לנהוג בביתו של מלך."

            המלך זה מלכי מלכי המלכים, הקדוש ברוך הוא, רצה לתת את בתו, זו התורה,
לאדם הראשון. אמרה תורה: "רעבתן הוא, שאכל מעץ הדעת". רצה לתת אותה לנוח. אמרה:
"שיכור הוא וישת מן היין". עמד הקדוש ברוך הוא ונתנה לנו. אבל אנחנו מזלזלים בה
ועולבין אותה והיא כותבת בכל יום אגרות צער לאביה.
            כיוון שבאים ימי אלול, אלו רצי המלך שמכריזים שהמל עומד ובא. מיד אנו
מקדמים את פניהם בתורה ותפילה ומעשים טובים, עד שנשמע קול שופר של ראש השנה, ואנו
יוצאים לקראת המלך וקוראים לפניו המלך והוא שרוי ביננו ואנו הולכים באור פניו
ועושים תשובה. וכיון שבא יום הכיפורים המלך הקדוש יתברך שמו יושב עמנו ורואה את
ישראל נקיים כמלאכי השרת, לובשים לבנים ומעוטפים לבנים, עומדים מערב עד ערב בקדושה
ובטהרה ונותנים כבוד לתורה, כביכול מוצאת קורת רוח מהם והוא שמח עם התורה. כיון
שמגעת שעת סילוק שכינה אחר תפילת נעילה, גועה התורה בבכיה גדולה ואומרת: "אבא אבא,
היאך אתה מניחני, הן מיד יפשטו מעלי את כל כבודי."
            אומר הקדוש ברוך הוא לישראל: "אפשר אתם עושים עם ביתי כך? אי אתם
יודעים שביתו של מלך היא?"
            אומרים ישראל לפני הקדוש ברוך הוא: "ריבונו של עולם, יודעים אנו. אבל
מה נעשה, בני אדם עניים אנו ואין לנו מקום לעצמנו שנושיב בו את ביתך בכבוד, ולא
עוד אלא שאנו דרים בין הגויים שאינם מכירים את מעלת התורה ואין אנו יכולים לכבדה
כראוי. אבל אתה שמלך גדול אתה, שנאמר בך (תהילים כ"ד): "לה' הארץ ומלואה", העלנו
לארצך ותן לנו מקום במדינתך ונכבד את התורה בכל שהיא ראויה. הוא שאנו מתפללים בשעה
זו של סילוק שכינה לשנה הבאה בירושלים.

            פיתוח ותחזוקה באמצעות סייפליינס בע'מ - SafeLines L.T.D | ©כל
הזכויות שמורות
            פקס: 03-6199165 | info@xxxxxxxxxxxxx

Reuven Werber Edtech Coordinator Neveh Channah HS - Israel
http://www.nevnet.etzion.k12.il